Keskuskauppakamari: Kännykielto tulisi ulottaa koko koulupäiväksi

Hallitus on viemässä eduskuntaan esityksen kännykän käytön rajaamisesta koulussa. Oppituntien lisäksi huomiota tulisi kiinnittää myös välitunteihin ja ruokailuihin, sillä liikkuminen, leikki ja kasvokkainen vuorovaikutus tuntien välillä auttaa myös keskittymistä oppitunneilla toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Suomalaisnuoret saavat keskimäärin yli 200 ilmoitusta puhelimeensa päivän aikana ja tytöt viettävät puhelimellaan keskimäärin kuusi tuntia joka päivä. Samaan aikaan lasten ja nuorten perustaidot ovat heikentyneet, liikkuminen ja leikkiminen vähentynyt, mielenterveysongelmat ja erilaiset käyttäytymisen ja tunnesääntelyn haasteet lisääntyneet.

”On hyvä, että hallitus on tuomassa tämän esityksen eduskunnalle, mutta kovin radikaali se ei vielä ole: eikö lähtökohdankin pitäisi jo olla, ettei oppitunneilla tehdä mitään, mikä ei liity opetukseen? Kännyköiden käyttöä pitäisi pystyä rajaamaan kouluissa niin, että myös tauot oppitunneista tukisivat opitun muistamista, oppilaiden hyvinvointia sekä hyvää ilmapiiriä ja vuorovaikutusta. Siksi oppituntien lisäksi lähtökohdaksi tulisi ottaa, ettei puhelimia käytetä koulussa, ellei opettajat tai koulu sitä erikseen päätä sallia", sanoo Pulkkinen.

Mielenterveysongelmien kasvu näkyy myös yritysten arjessa ja heijastelee jo työn tuottavuuteen. Enemmistö yrityksistä onkin käynnistänyt toimenpiteitä mielenterveyden ja työssä jaksamisen haasteisiin vastaamiseksi, selviää Keskuskauppakamarin toukokuussa yrityksille toteuttamasta kyselystä.

“Yrityksiltä kantautuu toistuvasti viestiä siitä, että vastavalmistuneilla nuorilla on aiempaa heikommat valmiudet työelämään. Kyse ei ole niinkään spesifien työtehtävien hallinnasta, vaan laajemmin oppimisen valmiuksista, muutoksen sietämisestä ja yleisestä toiminta- ja työkyvystä. Nyt kannattaisi myös vakavasti pohtia, voisiko kännykkäkielto vähintään oppitunneilla koskea muitakin oppivelvollisia nuoria kuin peruskoulua käyviä”, Pulkkinen sanoo.

Keskuskauppakamari: maastapoistumislaki Suomen taloudelle vahingollinen - huomisen hyvinvointiyhteiskuntaa ei ole ilman ihmisiä24.10.2024 10:16:37 EEST | Tiedote

Hallituksen esitys niin kutsutusta kolmen kuukauden säännöstä on ristiriidassa työperäisen maahanmuuton tavoitteiden kanssa ja antaa täysin väärän signaalin Suomessa asuville osaajille. Se ei ole omiaan lisäämään osaajien kokemusta siitä, että he olisivat tänne tervetulleita. Väestön vanhetessa ja syntyvyyden supistuessa tähän ei kerta kaikkiaan olisi varaa. Suomen tulisi käyttää kaikki mahdollisuudet luodakseen etulyöntiasemaa kansainvälisten osaajien houkuttelussa muihin maihin nähden toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Kauppakamarikysely: Pienissä yrityksissä tekoälyn ja teknologiakehityksen hyödyt jääneet vielä vähäisiksi17.10.2024 06:55:00 EEST | Tiedote

Suuryritykset ja keskisuuret yritykset ovat päässeet hyötymään teknologiakehityksen tuomia mahdollisuuksia selvästi pienempiä yrityksiä enemmän, selviää kauppakamareiden osaajakyselyssä. Tuottavuuskehityksen kannalta olisi kuitenkin oleellista saada pienet yritykset kehitykseen mukaan. Tämä edellyttää panostuksia jatkuvaan oppimiseen tekoälyn, digitaitojen ja automaatio-osaamisen saralla ja pienten yritysten huomioimista tässä omana kohderyhmänään.