Kraven på säkerhetskompetens och arbetsfördelningen bör planeras noggrant när lagstiftningen om yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården reformeras
Klient- och patientsäkerhetscentret bjöd in chefer för olika yrkesgrupper inom välfärdsområdena till en diskussion om hur säkerhetskompetensen hos social- och hälsovårdspersonalen kan förstärkas när lagstiftningen om yrkesutbildade personer reformeras. Därtill identifierades risker i arbetsfördelningen och samarbetet samt faktorer som bidrar till en god klient- och patientsäkerhet.
Regleringen gällande yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården ska minska
Petteri Orpos regering genomför en totalreform av lagen om yrkesutbildade personer. I fortsättningen ska bestämmelserna gälla bara de yrken inom social- och hälsovården för vilka reglering är nödvändigt för att garantera klient- och patientsäkerheten. Målet är också att nå en mer flexibel arbetsfördelning inom social- och hälsovårdssektorn.
Regeringen överlämnar en proposition om ändring av lagstiftningen om yrkesutbildade personer i oktober 2025.
Samförstånd kring sex punkter
Klient- och patientsäkerhetscentret ordnade ett möte för chefer för olika yrkesgrupper inom alla välfärdsområden.
Vid mötet uppmärksammades sex viktiga faktorer för klient- och patientsäkerheten:
- Social- och hälsovårdspersonalens säkerhetskompetens och att den upprätthålls kontinuerligt är en förutsättning för säkra tjänster.
- Reformen av lagstiftningen om yrkesutbildade personer ger möjlighet att förstärka de yrkesutbildade personernas kunskapsgrund, arbetsfördelning och samarbete, så att klienterna eller patienterna inte utsätts för skador eller misstag som kan undvikas. Lagstiftningen bör understödja en kompetensbaserad arbetsfördelning med tydliga ansvar och gränser för varje yrkesutbildad person.
- Säkerhetskompetensen i synnerhet hos den social- och hälsovårdspersonal som arbetar med utsatta personer eller personer som behöver särskilt stöd bör säkerställas via författningar.
- Med tanke på säkerheten är det särskilt viktigt att fästa uppmärksamhet vid övergångar där en klient eller patient överförs till en annan vårdenhet eller tjänst.
- Lagstiftningen bör innehålla enhetliga metoder för engångsdokumentation av negativa händelser, farliga situationer och missförhållanden och för hur man ska ta lärdom av dem.
- Arbetsgivarens ansvar och skyldigheter när det gäller att upprätthålla klient- och patientsäkerheten bör fastställas.
Klient- och patientsäkerhetscentret betonar betydelsen av utbildning och kompetens
Klient- och patientsäkerhetscentret anser att det behövs författningar som säkerställer att yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården har en tillräcklig säkerhetskompetens och utbildning.
Genom nordiskt samarbete kommer man att publicera en referensram med de kunskaper och färdigheter i klient- och patientsäkerhet som alla som arbetar inom social- och hälsovården bör ha. ”Vi behöver ett större utbud av utbildning inom klient- och patientsäkerhet i grundutbildningen och under hela karriären”, berättar centrets direktör, professorn i patientsäkerhet Tuija Ikonen.
Vårdpersonalens tillräcklighet och tillgänglighet måste tryggas. ”Utvecklingen av arbetsfördelningen bör vara noggrant uttänkt och kontrollerad, så att den kan genomföras på ett säkert sätt och förstärker branschens attraktivitet”, säger ledande sakkunniga Satu Koskela.
Ledande sakkunniga Nora Hiivala berättade om hur förfarandena för anmälning och lärande av negativa händelser och farliga situationer förnyas med hjälp av modern teknologi. ”När riskerna blir verklighet bör den information som samlats in utnyttjas för att förbättra klient- och patientsäkerheten.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Satu Koskelaledande sakkunnigKlient- och patientsäkerhetscentret / Österbottens välfärdsområde
Puh:040 513 9429satu.koskela@ovph.fiTuija IkonendirektörKlient- och patientsäkerhetscentret / Österbottens välfärdsområde
Puh:040 579 5482tuija.ikonen@ovph.fiAsiakas- ja potilasturvallisuuskeskus – Klient- och patientsäkerhestcentretPohjanmaan hyvinvointialue / Österbottens välfärdsområde
Hietalahdenkatu 2-4 / Sandviksgatan 2-4
65130 Vaasa/Vasa
Lääkäritalo, Mäkelänkatu 2 / Läkarhuset, Backasgatan 2
00500 Helsinki/ Helsingfors
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus – Klient- och patientsäkerhestcentret
Sote-ammattilaisten turvallisuusosaamisen vaatimukset ja työnjako on suunniteltava huolella ammattihenkilölainsäädäntöä uudistettaessa4.11.2024 07:15:00 EET | Tiedote
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus kokosi hyvinvointialueilta eri ammattiryhmien johtajia pohtimaan, miten sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden turvallisuusosaamista voidaan vahvistaa, kun ammattihenkilölainsäädäntöä uudistetaan. Lisäksi tunnistettiin ammattilaisten työnjakoon ja yhteistyöhön liittyviä riskejä sekä tekijöitä, joilla varmistetaan asiakas- ja potilasturvallisuutta.
Framtidens skapare inom klient- och patientsäkerhet samlas i Vasa4.9.2024 09:57:55 EEST | Pressmeddelande
Temat för det VI nationella seminariet om klient- och patientsäkerhet i Vasa den 5–6 september är Framtidens skapare och faktorer. Det årliga seminariet är gratis och öppet för alla och det är möjligt att delta också på distans.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden tulevaisuuden tekijät koolle Vaasaan4.9.2024 09:34:21 EEST | Tiedote
Vaasassa järjestetään 5.-6.9. VI Asiakas- ja potilasturvallisuuden kansallinen seminaari teemalla "Tulevaisuuden tekijät". Seminaari on ilmainen, avoin kaikille ja siihen voi osallistua myös etänä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme