Opettajaksi Suomeen – ulkomailla opettajiksi valmistuneet täydentävät opintojaan TAMKissa

Jaa

Ulkomailla opettajankoulutuksen suorittaneille on nyt tarjolla joustava koulutusmahdollisuus, jossa opiskelijat tekevät yksilöllisen opintosuunnitelman mukaan täydentävät opettajaopinnot. Näin he saavat pätevyyden myös Suomessa. Toteutus tapahtuu Opetushallituksen tekemien yksilöllisten rinnastamispäätösten mukaan – eli jokainen opiskelija tekee täydentävät opinnot päätöksen mukaisesti.

Kaksi opiskelijaa TAMKin edustalla.
TAMK

Ensimmäinen 15 hengen koulutusryhmä käynnistyi lokakuussa TAMKissa Tampereen ammatillisessa opettajakorkeakoulussa (TAOK). Syksyn haku on auki 21.11. asti, ja seuraava hakukierros on ensi keväänä 23.1.–30.4.2025. Täydentäviä opintoja valmisteltiin OKM:n rahoittamassa OSU – Opettajaksi Suomeen -hankkeessa yhteistyössä muiden ammatillisten opettajakorkeakoulujen ja SIMHE-toiminnan kanssa. Vastaavia toteutuksia järjestetään myös muissa ammatillisissa opettajakorkeakouluissa. 

TAMK ammatillisen opettajakorkeakoulun johtaja Hanna Ilola kertoo, että koulutus vahvistaa maahan tulleiden mahdollisuuksia löytää itselleen sopivia opetustehtäviä.

– On tärkeää, että opettajilla on monenlaisia taustoja – se on hyvä esimerkki ja tuki monille muista kulttuureista tuleville opiskelijoille, oppijoille ja heidän perheilleen. Monikulttuuriset taustat rikastavat myös pedagogisen yhteisön toimintaa. Joustava haku osoitti tarpeellisuutensa. On turha odottaa kerran vuodessa tapahtuvaa hakuaikaa, koska opettajuuden perusvalmiudet ovat jo olemassa.

Ulkomailla suoritetun opettajankoulutuksen päivittäminen vastaamaan suomalaisia pätevyysvaatimuksia on saattanut aiemmin olla opiskelijalle työläs prosessi. Opetushallitus tekee jokaiselle opiskelijalle rinnastamispäätöksen siitä, mitä täydentäviä opintoja hänen tulee aiemman tutkintonsa lisäksi suorittaa. 

Haasteena on ollut se, että yksittäisiä täydentäviä opintoja ei ole välttämättä ollut tarjolla. Moni onkin hakenut ammatilliseen opettajankoulutukseen, vaikka tarvitsisi pätevöityäkseen Suomessa huomattavasti vähemmän opintoja. Ammatillisiin opettajankoulutuksiin on paljon hakijoita ja ulkomailla tutkinnon suorittaneen on saattanut myös olla haastavaa tulla valituksi koulutukseen. 

Koulutuksen ensimmäisenä lähipäivänä opiskelijat pohtivat muun muassa vahvuuksiaan.  

– Motivointi, tasa-arvoisuus, rehellisyys, luotettavuus, kulttuurinen osaaminen sekä oikea lähestymistapa jokaisen opiskelijan kanssa. Opettajaopinnot antavat potkua eteenpäin kohti ammatillisuutta, opiskelijat pohtivat. 

Opinnot suoritetaan suomen kielellä. Opiskelijan on tärkeää vahvistaa oman opetusalansa ammatillista sanastoa toimiessaan opettajana. 

– Opettajatuutoroinnissa keskeistä on opiskelijoiden ohjaaminen opinnoissa, heidän oppimisprosessinsa tukeminen sekä verkostoitumisen edistäminen oman asuinalueen ja koulutuksen toimijoiden kanssa. Opinnoissa on olennaista myös yhteisopettajuuden opiskeleminen toisten opettajaopiskelijoiden kanssa. Erityisen tärkeää on, että valitut opettajaopiskelijat saavat kokea myös opiskelua ja yhteenkuuluvuutta muiden tulevien ammatillisten opettajaopiskelijoiden kanssa, kertoo koulutuksesta vastaava lehtori Kosti Nivalainen

Opettajaksi Suomeen -hanke oli alkusysäys koulutukselle

Viime vuonna päättyneessä Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Opettajaksi Suomeen -hankkeessa oli tavoitteena maahanmuuttajataustaisten opettajien virallisen pätevyyden täydentäminen Suomen koulujärjestelmään soveltuvaksi. Toisena tärkeänä tavoitteena oli tukea maahanmuuttajataustaisten opettajien työllistymistä Suomeen.  

Hankkeessa todettiin, että maahanmuuttajien määrän kasvaessa myös erityisen tuen ja ohjauspalvelun tarve on lisääntynyt. Lisäksi eri koulutusasteilla kaivataan myös nykyistä laajempaa kulttuurista osaamista. Tästä syystä on tärkeää saada opettajia, joilla on monikulttuurisia taustoja.  

Täydentäviin pedagogisiin opintoihin voi hakea, mikäli täyttää seuraavat vaatimukset:  

  • Opetushallituksen rinnastamispäätös pedagogisten opintojen täydentämisestä  
  • soveltuva korkeakoulututkinto 
  • tarvittava työkokemus, mikäli aikoo ammatillisten tutkinnon osien opettajaksi   
  • suomen kielen taito on riittävä


Täydentävät opinnot ja opetusharjoittelu alkavat joustavasti opiskelijavalinnan jälkeen. Opintoihin sisältyy kasvatustieteellisiä opintoja, didaktisia opintoja ja ohjattua harjoittelua. Opiskelijalle tehdään henkilökohtainen opintosuunnitelma. Opintojen aikana käydään henkilökohtaisia keskusteluja opettajatuutorin kanssa opintojen sujuvuudesta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kaksi opiskelijaa TAMKin edustalla.
TAMK
Lataa

Tampereen ammattikorkeakoulu on monialainen työelämäkorkeakoulu, joka vastaa työ- ja elinkeinoelämän muuttuviin osaamistarpeisiin tuottamalla parasta ammatillista korkeakoulutusta ja innovaatioita. Toimimme aktiivisessa yhteistyössä korkeakouluyhteisön ja työelämän kumppaneiden kanssa, kotimaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa. Kärkiosaamisemme suuntautuu oppimisen edistämiseen, uusien teknologioiden hyödyntämiseen, ekologisiin innovaatioihin ja sosiokulttuurisiin haasteisiin. TAMKissa on yli 10 000 opiskelijaa ja vakituista henkilöstöä noin 700.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen ammattikorkeakoulu

Sairaanhoitajaksi Suomessa – ensimmäiset osaamistaan täydentävät sairaanhoitajat valmistumassa31.10.2024 09:42:06 EET | Tiedote

Vuonna 2022 alkaneen Sairaanhoitajaksi Suomessa -hankkeen tarkoituksena on täydentää EU/ETA-maiden ulkopuolelta tulleiden opiskelijoiden sairaanhoitajan tutkinto vastaamaan suomalaista sairaanhoitajan tutkintoa. Vuonna 2023 valittiin 125 osaamistaan täydentävää sairaanhoitajaa viiteen eri ammattikorkeakouluun: Laureaan, Tampereen ammattikorkeakouluun, Turun ammattikorkeakouluun, Savonia-ammattikorkeakouluun ja Oulun ammattikorkeakouluun. TAMKiin opiskelijoita valittiin yhteensä 21.

Kestävää ja aktivoivaa kaupunkikehitystä ihmistä varten29.10.2024 12:16:40 EET | Tiedote

Miten voisit vaikuttaa urbaanin asuinalueesi viihtyvyyteen ja toimivuuteen? Penkit, roskikset, katokset, pyörätelineet ja leikkikentät ovat osa elinvoimaista ja kestävää kaupunkikuvaa, ja asukkaita voidaan osallistaa niiden hankintoihin. Eurooppalaisessa MULTIGINATION-hankkeessa pilotoidaan uudenlainen markkinapaikka, jonne yritykset voivat viedä kaupunkielämää edistävät tuotteensa hankinnoista päättäville. Asukkaat voivat ehdottaa tuotteita markkinapaikalle ja kommentoida niiden toiminnallisuutta.

Ei päivää ilman kuitukankaita – miksi kestävät kuitukankaat ovat seuraava iso juttu?23.10.2024 09:54:36 EEST | Tiedote

Kertakäyttöisistä kuitukankaista valmistetut tuotteet ovat läsnä arjessamme aamusta iltaan ja yöhön. Kuitukangasteollisuuteen liittyy kuitenkin maailmanlaajuisia ja kasvavia kestävyysongelmia. Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK), VTT ja Aalto-yliopisto ovat innovoineet kestävämpiä kuitukangasratkaisuja ja tutkineet aihetta SUSTAFIT-hankkeessa yhdessä 17 yrityksen kanssa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye