Opettajankoulutus tarvitsee päivityksen: S2-taidot välttämättömiä tasa-arvon toteutumiselle
Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta.
Suomen koulutusjärjestelmä on sitoutunut takaamaan jokaiselle oppilaalle mahdollisuuden tasa-arvoiseen perusopetukseen. Muuta kuin koulun opetuskieltä äidinkielenään puhuvien oppilaiden oppiminen voi vaatia opettajan erityistä huomiota, jotta kielen oppimiseen ja kulttuuriseen sopeutumiseen on paremmat mahdollisuudet. Opettajankoulutuksessa ei tällä hetkellä tarjota riittäviä valmiuksia suomi toisena kielenä -oppilaiden tukemiseen ja suomen kielen opettamiseen.
Tällä hetkellä opettajankoulutuksesta puuttuu systemaattinen ja käytännönläheinen S2-opetuksen näkökulma, vaikka S2-oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa jatkuvasti. PISA-tutkimus on osoittanut maahanmuuttajataustaisten nuorten keskimäärin muita heikommat oppimistulokset, jotka johtuvat osittain kielitaidon rajoituksista ja sopeutumishaasteista suomalaiseen kouluympäristöön. Koulutuksen puute jättää tulevat opettajat ilman tarvittavia keinoja ja menetelmiä tukea oppilaita, jotka kamppailevat kielitaidon, kulttuurisen sopeutumisen ja oppimisen yhdistämisen kanssa.
Kielitaidon kehitys sekä kulttuurinen sopeutuminen vaativat opettajilta erityisiä taitoja ja menetelmiä. Lisäksi oppilaiden mahdollisuudet käyttää suomen kieltä koulun ulkopuolella ovat rajalliset, mikä korostaa opettajan vastuuta kielen oppimisen edistämisessä. Perusopetuslaki velvoittaa tarjoamaan kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet saada tarvitsemaansa tukea. Velvoitteen tulee taata oikeus saada valmistavaa opetusta tai S2-opetusta opettajilta, joilla on siihen tarvittavat valmiudet.
Opettajan tulee osata auttaa oppilaita integroimaan suomen kieli osaksi arkielämää ja ajattelua. Oulun yliopiston normaalikoulu on tarjonnut opettajaopiskelijoille käytännön kokemusta monikulttuurisessa opetusympäristössä työskentelemisestä sekä tukenut pedagogisten taitojen kehitystä. Valmistavan opetuksen rahoitus normaalikoulussa ei kuitenkaan tässä muodossa ole enää mahdollista, eikä Oulun yliopisto voi enää antaa valmistavaa opetusta kaupungin ostopalveluna. Tämän seurauksena opettajaopiskelijoilta on poistettu mahdollisuus näiden käytännön kokemusten ja taitojen hankkimiseen.
Jotta opettajat voivat aidosti tukea oppilaidensa koulutuspolkua ja sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, heillä on oltava riittävät valmiudet tukea kielenoppimista osana kaikkea opetusta. Tämä on askel kohti yhdenvertaisempaa ja kulttuurisesti rikkaampaa koulutusjärjestelmää, joka huomioi paremmin jokaisen oppilaan tarpeet ja potentiaalin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mira Laurinanttipuheenjohtaja
Puh:050 499 8901mira.laurinantti@sool.fiRiku Orastoiminnanjohtaja
Puh:020 748 9752riku.oras@sool.fiLinkit
Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on valtakunnallinen kaikkien opettajaksi opiskelevien edunvalvoja ja palvelujärjestö, johon kuuluu noin 7 000 eri alojen opettajaksi opiskelevaa. Liitto edistää ja valvoo jäsentensä etuja erityisesti koulutus-, sosiaali- ja nuorisopoliittisissa kysymyksissä sekä parantaa opettajaksi opiskelevien opiskeluedellytyksiä vaikuttamalla opettajankoulutuksen kehittämiseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry
Opettajarekisteri nyt – turvallisuus ja opettajan profession arvostus ei voi jäädä vain puheeksi8.10.2024 14:48:52 EEST | Tiedote
Opettajaopiskelijat eivät halua, että opettajan tutkinnon arvoa heikennetään antamalla olettaa opettajan profession olevan kenen tahansa hoidettavissa. Opettajarekisterin luominen ja opettajan ammattinimikkeen suojaaminen toisivat turvaa sijaisuustilanteeseen ja opettajaksi opiskelevan tulevaisuuden työllisyystilanteeseen.
Vuoden harjoittelunohjaaja ei mikromanageroi27.8.2024 14:09:39 EEST | Tiedote
Helsingissä Viikin normaalikoulussa erityisopetuksen lehtorina toimiva Pasi Sorjonen on Vuoden harjoittelunohjaaja 2024. SOOL teki valinnan jäsenistöltä saatujen ehdotusten perusteella.
Samasta työstä kuuluu saada sama palkka19.8.2024 15:38:28 EEST | Tiedote
Opettajien määräaikaisuuksia koskevat käytänteet ovat epäoikeudenmukaisia eivätkä toimi. Määräaikaiset opettajat eivät pääsääntöisesti ole oikeutettuja kesäloman aikaiseen palkkaan, ja koko kouluvuoden töissä ollut opettaja jää kesän ajaksi työttömäksi.
Vuoden opeopiskelijaksi valitulla Lotta Nuutisella on jo valmistuessaan pitkä työkokemus13.5.2024 16:04:52 EEST | Tiedote
Kotitalousopettajaksi Helsingin yliopistosta valmistuvan Lotta Nuutisen mukaan vähentyvät resurssit ovat haastaneet sekä harjoitteluja että joitain opintoja, joita on tiivistetty ja vähennetty.
SOOLin liittokokous: Kannattaako opettajaksi opiskella tulevaisuudessa?21.4.2024 16:12:12 EEST | Tiedote
Opettajaopiskelijoiden toimeentulo on aina ollut niukkaa ja tulevaisuudessa tilanne tulee vielä heikkenemään entisestään. SOOLin liittokokous vaatii, että päättäjät arvostavat Suomen tulevien opettajien työpanosta ja huomioivat heikennysten yhteisvaikutukset opettajaopiskelijoihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme