Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

Tutkimus: Vuoden 2018 alkoholilaki siirsi myyntiä Alkosta kauppoihin – kulutus ei lisääntynyt

Jaa

Alkoholilain uudistuksen jälkeen aiempaa vahvempien alkoholituotteiden myynti kaupoissa viisinkertaistui Alkon aiempaan myyntiin nähden. Alkoholin kokonaiskulutus ei kuitenkaan vaikuta lisääntyneen.

päivittäistavarakaupan juomahylly

Vuoden 2018 alkoholilain uudistuksessa päivittäistavarakaupoissa myytävän juomien alkoholipitoisuuden ylärajaa nostettiin 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin ja juomasekoitusten myynti sallittiin päivittäistavarakaupassa. Samalla alkoholiverotusta kiristettiin hieman.

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT), Verotutkimuksen huippuyksikön (FIT), Työn ja talouden tutkimuksen LABORE:n sekä Islannin ja Tampereen yliopiston tutkijoiden tuoreessa raportissa tarkastellaan alkoholituotteiden myynnin ja hintojen kehitystä Suomessa vähittäiskaupassa ja Alkossa sekä ennen politiikkamuutosta että sen jälkeen. Kehitystä verrataan Systembolagetin myynnin ja hintojen kehitykseen samana aikana Ruotsissa, jossa vastaavaa lakimuutosta ei tehty.

"Kaupoissa myytävien juomien alkoholipitoisuuden ylärajan maltillinen nosto siirsi myyntiä Alkosta kauppoihin, mutta kokonaiskulutus ei kasvanut. Vertailu Ruotsiin vahvistaa, että muutos johtui politiikkamuutoksesta", tutkimusprofessori Tuomas Kosonen VATT:sta ja Verotutkimuksen huippuyksiköstä tiivistää tutkimuksen tulokset.

Vahvempien alkoholijuomien myynti monikertaistui

Vuoden 2018 alkoholilain uudistuksen seurauksena vahvempien alkoholijuomien (enintään 5,5 prosenttia) myynti päivittäistavarakaupoissa viisinkertaistui verrattuna niiden aiempaan myyntiin Alkossa. Mittava kulutuksen siirtyminen päivittäistavarakauppaan ja siellä uutena sallittuihin tuoteryhmiin osoittaa, että alkoholiverolain uudistus pienensi myynnin rajoituksen aiheuttamia haittoja kuluttajille.

Huolimatta vahvempien alkoholijuomien myynnin kasvusta kaupoissa, alkoholin kokonaiskulutus ei vaikuta nousseen. Taustalla on etenkin miedompien juomien myynnin väheneminen päivittäistavarakaupoissa, mutta myös Alkon myynnin lasku sekä uudistuksen kohteena olevissa että muissa tuoteryhmissä, kuten viineissä ja väkevissä alkoholijuomissa. Vaikka kokonaiskulutus säilyi vakaana, ei voida poissulkea, että joissakin kuluttajaryhmissä kulutus olisi kasvanut.

"Tulosten perusteella alkoholia ei myyntirajan noston seurauksena kulutettu kokonaisuutena enempää, vaan kuluttajat siirtyivät ostamaan alkoholia Alkon sijaan päivittäistavarakaupoista. On kuitenkin tärkeää huomata, että tulokset eivät kerro, miten entistä vahvempien alkoholituotteiden tuominen kauppoihin vaikuttaisi kulutukseen", kommentoi tutkija Sami Jysmä  Laboresta.

Alkoholiveron korotuksella ei havaittu merkittävää vaikutusta kulutukseen

Tutkimuksessa tarkasteltiin alkoholiveron vaikutuksia kulutukseen analysoimalla vuoden 2012 alkoholiveron kiristystä, käyttäen vertailukohtana Ruotsin Systembolagetia. Tulokset osoittavat, että vuoden 2012 suuretkaan veronkorotukset eivät vähentäneet alkoholin myyntiä tilastollisesti merkittävästi.

Koska vuoden 2012 kokoluokkaa suurempi veronkorotus ei vaikuttanut kokonaiskulutukseen, on epätodennäköistä, että vuoden 2018 maltillinen veronkorotus selittäisi merkittävästi muutoksia alkoholin kulutuksessa. Myös matkustajatuonti, joka oli laskussa jo ennen uudistusta, säilytti laskevan trendinsä uudistuksen jälkeen.

Alkoholilain muutosten luotettava arviointi

Aineistona tutkimuksessa hyödynnetään päivittäistavarakaupan (SOK ja Kesko) sekä Alkon laajoja tuote- ja myymäläkohtaisia aineistoja, sekä Ruotsin Systembolagetin tuote- ja aluekohtaista myyntiaineistoa. Hintojen ja myynnin kehityksen vertailu Suomen ja Ruotsin välillä tilastollisessa analyysissa mahdollistaa politiikkamuutosten vaikutusten erottamisen muista mahdollisista kulutustrendeistä.

Tutkimus:
Kosonen Tuomas, Jysmä Sami, Stefánsson Arnaldur ja Worku Lukas (2024). Vuoden 2018 alkoholilain uudistuksen vaikutuksista. VATT Tutkimukset 196.

Lue lisää: 
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV julkaisee myös tuloksia vuoden 2018 alkoholilain uudistuksen vaikutuksista keskiviikkona 11.12.2024. Tutkimus julkaistaan KKV:n verkkosivuilla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Linkit

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) on taloustieteellisen tutkimuksen asiantuntijayksikkö. Teemme tieteellisesti korkeatasoista tutkimusta edistääksemme tietoon pohjautuvaa talouspolitiikkaa. Tutustu työhömme tarkemmin: https://vatt.fi

Labore eli Työn ja talouden tutkimus LABORE (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen tutkimuslaitos, jossa keskitytään yhteiskunnallisesti merkittävään ja tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävään soveltavaan taloustieteelliseen tutkimukseen. https://labore.fi/

Verotutkimuksen huippuyksikkö (FIT) tuottaa tieteellisesti korkeatasoista tutkimustietoa vero- ja tulonsiirtojärjestelmien suunnittelun ja kehittämisen tueksi. Suomen Akatemian huippuyksikköohjelmaan (2022–2029) valitun yksikön partnerit ovat Tampereen yliopisto, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus ja Helsingin yliopisto. https://verotutkimus.fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT

VATT: Minimivero leikkaisi ilmastoinvestointien verotukea vain poikkeustapauksissa12.12.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Hallituksen suunnitteleman ilmastoinvestointien verotuen on epäilty olevan ristiriidassa yrityksille vastikään säädetyn 15 prosentin miniveron kanssa. ”On herättänyt kysymyksiä, onko tässä kaksi järjestelmää, jossa toinen söisi toisen hyödyt. Minimiveron ja verotuen törmäys ei kuitenkaan näytä kovin dramaattiselta, vaan minimivero leikkaisi ilmastoinvestointien verotukea vain poikkeustapauksissa” kertoo johtava tutkija Seppo Kari Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta (VATT).

Tutkimus: Listaamattomien yhtiöiden osinkoverotuksen ongelmat korjattavissa yksinkertaisin toimenpitein23.10.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomen listaamattomien yhtiöiden osinkoverotuksen ongelmat ovat tuoreen tutkimuksen mukaan ratkaistavissa normaalituottoastetta (8 prosenttia) alentamalla ja nostamalla osingon verollista osaa (25 prosenttia). ”Näillä muutoksilla listaamattomien yhtiöiden verotus saataisiin toimivaksi. Järjestelmän perusrakennetta ei tarvitse lähteä muuttamaan”, sanoo VATT:n johtava tutkija Seppo Kari.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye