Lidl Suomi

Kauppaketjut laskivat hintojaan – Lidlin ostoskori edelleen jopa 24 % halvempi

Jaa

Vuosi 2025 alkoi Suomessa ruokakauppaketjujen näyttävillä hinnanalennuksilla ja ruoan hinta on puhututtanut julkisuudessa. Lidl teki tammikuussa noin 50 tuotteen ostoskorivertailun, joka osoittaa, että Lidl on edelleen selkeästi Suomen edullisin ruokakauppa. Selvityksen mukaan Lidl on vähintään kuusi prosenttia ja enimmillään jopa 24 prosenttia edullisempi kuin muut ruokakaupat.

Eri ketjujen tekemät hintojen alennukset ja ”halpuutukset” ovat herättäneet alkuvuodesta keskustelua. Keskustelun kannustamana Lidl toteutti tammikuussa laajan ostoskorivertailun Helsingissä, Espoossa, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa. Vertailu osoittaa, että Lidl edelleen halvin ruokakauppa kaikilla paikkakunnilla.

Esimerkiksi Espoossa 9.1. tehdyssä vertailussa Lidl oli 9 prosenttia edullisempi kuin Prisma, 17 prosenttia edullisempi kuin S-Market sekä peräti 22 prosenttia edullisempi kuin K-Citymarket ja 23 prosenttia halvempi kuin K-Supermarket. 

– Ruoan hinta on ollut laskusuunnassa viime vuoden aikana ja alensimme tuotteidemme hintoja etupainotteisesti jo viime keväänä. Hintojen muutokset ovat meille arkipäivää, ja laskemme päivittäin tuotteidemme hintoja myös niistä sen suuremmin kampanjoimatta. Asiakaslupauksemme on, että Lidlistä saa aina halvimman ostoskorin, ja siitä pidämme kiinni. Hienoa, että myös kilpailijamme ovat nyt tarkistaneet myymiensä elintarvikkeiden hinnat kuluttajien eduksi, Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs sanoo.

Lidlin periaatteena on, ettei se tingi tuotteidensa laadusta tai vastuullisuudesta, vaikka tuotteiden hinnat pidetään matalina.
 
– Strategisilla laatu- ja vastuullisuusvaatimuksillamme on hintalappu, jonka haluamme maksaa. Toimintamme ytimessämme on tehokkuus, joka koskettaa kaikkia prosesseja. Se mahdollistaa myös edulliset hinnat. Hintojen laskussa ei ole kyse siitä, että tinkisimme tuotteidemme laadusta tai vastuullisuudesta, Heinrichs kommentoi.

Tuotteiden vertailukelpoisuus avainasia luotettavassa vertailussa

Lidl on jo aikaisemmin haastanut ostoskorivertailujen toteutustapaa, jossa saatetaan vertailla keskenään eri laatuisia tuotteita. 

– Ruoan hintavertailut toteutetaan Suomessa monesti kapeasti; vertailtavien tuotteiden määrä on pieni, tuotteet eivät ole vertailukelpoisia keskenään tai vertaillaan jopa eri kokoisten pakkausten hintaa suhteuttamatta hintaa kilohintaan. Tekemässämme vertailussa koostettiin kattava, arkinen ostoskori eri tuotekategorioista ja tuotteet ovat keskenään samaa laatua, Heinrichs kertoo.

Lidlin torstaina 9.1.2025 tekemässä hintavertailussa oli mukana muun muassa kasviksia, lihaa, tofua, maitotuotteita sekä pakasteita ja kodintuotteita. Jos jostain tuotteesta ei ollut saatavilla vertailukelpoista tuotetta ollenkaan, se on jätetty vertailusta pois sekä Lidlin että kyseisen kaupan osalta.

Lue lisää hintavertailun tuloksista ja toteutustavasta täältä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Moni suomalainen aikoo viilata ruokavaliotaan vuonna 2025 – ravitsemussuositukset näkyvät30.12.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Lidl selvitti suomalaisten ruokatottumuksia sekä niiden muuttamista vuodelle 2025.* Ikäryhmistä vähiten punaista lihaa ja eniten kalaa syövät iäkkäät. Kasvisruoissa ei ole ikävaihtelua, mutta vegaaniruokia nuoret syövät eniten. 29 % aikoo lisätä ensi vuonna kasviproteiinien syöntiä, 26 % vähentää punaisen lihan syöntiä ja 23 % leikkeleiden syöntiä. Suurin motivaattori muuttaa ruokatottumuksia on terveellisyys.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye