Kauppaketjut laskivat hintojaan – Lidlin ostoskori edelleen jopa 24 % halvempi
Vuosi 2025 alkoi Suomessa ruokakauppaketjujen näyttävillä hinnanalennuksilla ja ruoan hinta on puhututtanut julkisuudessa. Lidl teki tammikuussa noin 50 tuotteen ostoskorivertailun, joka osoittaa, että Lidl on edelleen selkeästi Suomen edullisin ruokakauppa. Selvityksen mukaan Lidl on vähintään kuusi prosenttia ja enimmillään jopa 24 prosenttia edullisempi kuin muut ruokakaupat.

Eri ketjujen tekemät hintojen alennukset ja ”halpuutukset” ovat herättäneet alkuvuodesta keskustelua. Keskustelun kannustamana Lidl toteutti tammikuussa laajan ostoskorivertailun Helsingissä, Espoossa, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa. Vertailu osoittaa, että Lidl edelleen halvin ruokakauppa kaikilla paikkakunnilla.
Esimerkiksi Espoossa 9.1. tehdyssä vertailussa Lidl oli 9 prosenttia edullisempi kuin Prisma, 17 prosenttia edullisempi kuin S-Market sekä peräti 22 prosenttia edullisempi kuin K-Citymarket ja 23 prosenttia halvempi kuin K-Supermarket.
– Ruoan hinta on ollut laskusuunnassa viime vuoden aikana ja alensimme tuotteidemme hintoja etupainotteisesti jo viime keväänä. Hintojen muutokset ovat meille arkipäivää, ja laskemme päivittäin tuotteidemme hintoja myös niistä sen suuremmin kampanjoimatta. Asiakaslupauksemme on, että Lidlistä saa aina halvimman ostoskorin, ja siitä pidämme kiinni. Hienoa, että myös kilpailijamme ovat nyt tarkistaneet myymiensä elintarvikkeiden hinnat kuluttajien eduksi, Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs sanoo.
Lidlin periaatteena on, ettei se tingi tuotteidensa laadusta tai vastuullisuudesta, vaikka tuotteiden hinnat pidetään matalina.
– Strategisilla laatu- ja vastuullisuusvaatimuksillamme on hintalappu, jonka haluamme maksaa. Toimintamme ytimessämme on tehokkuus, joka koskettaa kaikkia prosesseja. Se mahdollistaa myös edulliset hinnat. Hintojen laskussa ei ole kyse siitä, että tinkisimme tuotteidemme laadusta tai vastuullisuudesta, Heinrichs kommentoi.
Tuotteiden vertailukelpoisuus avainasia luotettavassa vertailussa
Lidl on jo aikaisemmin haastanut ostoskorivertailujen toteutustapaa, jossa saatetaan vertailla keskenään eri laatuisia tuotteita.
– Ruoan hintavertailut toteutetaan Suomessa monesti kapeasti; vertailtavien tuotteiden määrä on pieni, tuotteet eivät ole vertailukelpoisia keskenään tai vertaillaan jopa eri kokoisten pakkausten hintaa suhteuttamatta hintaa kilohintaan. Tekemässämme vertailussa koostettiin kattava, arkinen ostoskori eri tuotekategorioista ja tuotteet ovat keskenään samaa laatua, Heinrichs kertoo.
Lidlin torstaina 9.1.2025 tekemässä hintavertailussa oli mukana muun muassa kasviksia, lihaa, tofua, maitotuotteita sekä pakasteita ja kodintuotteita. Jos jostain tuotteesta ei ollut saatavilla vertailukelpoista tuotetta ollenkaan, se on jätetty vertailusta pois sekä Lidlin että kyseisen kaupan osalta.
Lue lisää hintavertailun tuloksista ja toteutustavasta täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.
Kesä ja uudet ravitsemussuositukset: Lidl tuo kasvipohjaista grillattavaa grillikansalle23.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Lidl tuo kesäksi runsaasti erilaisia kasvipohjaisia grillituotteita. Lidlistä löytyy kolmea eri vegaanista hampurilaispihviä, pippuripihviä, grillikasviksia ja hyllyiltä löytyy myös viime kesältä tutut grillitofut ja hittituote vege-ribsit. Loppuvuodesta 2024 julkaistiin uudet ravitsemussuositukset, joissa suositellaan pääasiassa kasvipohjaista ruokavaliota. Lidl haluaa kannustaa kuluttajia kohti kasvipohjaista ruokavaliota, ja yhtiöllä on tavoitteena tuplata kasviproteiinien myynnin osuus 2030 mennessä sekä lisätä kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä 20 prosentilla.
Lidl etsii tuotesuunnittelijaa paistopisteelle – myyntiin Lidleihin ympäri maan22.4.2025 10:25:00 EEST | Tiedote
Lidl etsii suunnittelijaa paistotuotteelle. Kuka tahansa voi osallistua mukaan kilpailuun, jossa pääsee suunnittelemaan unelmiensa paistopistetuotteen. Voittajatuote tulee myyntiin kaikkiin Lidleihin ympäri Suomen. Voittajan valitsee ammattilaisraati, joka koostuu kotimaisen valmistajan ja Lidlin asiantuntijoista. Kilpailu on auki Lidlin verkkosivuilla 4.5. saakka.
Pääsiäinen on perinteiden ruokajuhla: hittimaku pistaasi kivunnut perinteisten makujen rinnalle17.4.2025 11:32:35 EEST | Tiedote
Pääsiäinen on merkittävä ruokajuhla, johon suomalaisilla on perinteensä. Suklaa on tärkein herkku, ja sitä syö suomalaisista pääsiäisenä yli 85 prosenttia. Mämmi jakaa mielipiteitä, ja se kuuluu reilun puolen pääsiäispöytään. Perinneherkkujen rinnalle on viime vuosina noussut hittimauksi pistaasi. Suomalaiset viettävät pääsiäistä pääasiassa kotona. Noin puolet nauttivat pääsiäisenä juhla-aterian kotona tai ravintolassa, kun taas toinen puolisko ei vietä pääsiäisenä erityisemmin ruokajuhlaa.
Takaisinveto: suklaassa salmonellariski4.4.2025 19:36:48 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän Way To Go -merkin maitosuklaata maussa mantelikaramelli & merisuola. Takaisinveto koskee vain tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on 19.2.2026. Takaisinveto tehdään, koska kyseisen erän tuotteissa on salmonellariski.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme