Sakkunniga från OECD och Finland diskuterar sparåtgärdernas konsekvenser på No Harm-webbinariet 6.3
Kan vi spara och ändå upprätthålla klient- och patientsäkerheten eller kommer skadorna och därmed också kostnaderna att öka?
Kom och lyssna på experterna Katherine DeBienassis och Niek Klazinga från OECD, Ville-Veikko Ahonen från Finansministeriet och ledande forskaren Liina-Kaisa Tynkkynen från THL. Vi hör även välfärdsområdesdirektörerna Sally Leskinen från Södra Karelens välfärdsområde och Marina Kinnunen från Österbottens välfärdsområde.
No Harm-webbinariet Hur påverkar besparingarna inom social- och hälsovården patientsäkerheten? 6.3 kl. 12–15.15
Program och deltagaranvisningar finns här.
Klient- och patientsäkerhetscentrets No Harm-webbinarier lämpar sig som utbildning för välfärdsområdenas experter på övervakning och kvalitets- och säkerhetssystem samt för alla som är intresserade av klient- och patientsäkerhet. Webbinarierna är gratis.
----------
Klient- och patientsäkerhetscentret inom Österbottens välfärdsområde stöder planeringen och utvecklingen av klient- och patientsäkerheten i Finland.
Nyckelord
Kontakter
Tuija Ikonen, direktör, Klient- och patientsäkerhetscentret, tfn 040 579 5482, tuija.ikonen@ovph.fi
Följ Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus – Klient- och patientsäkerhestcentret
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus – Klient- och patientsäkerhestcentret
Asiantuntijat OECD:stä ja Suomesta pureutuvat sote-säästöjen vaikutuksiin No Harm -webinaarissa 6.3.4.3.2025 13:01:23 EET | Tiedote
Voimmeko säästää ja silti ylläpitää asiakas- ja potilasturvallisuutta vai lisääntyvätkö haitat ja sen myötä haittakustannukset?
Klient- och patientsäkerhetscentrets budskap i välfärdsområdesvalet: En god klient- och patientsäkerhet minskar det mänskliga lidandet och kostnaderna30.1.2025 13:49:02 EET | Pressmeddelande
I kraven på förändring inom välfärdsområdena framhävs en effektiv och ansvarsfull användning av resurserna. Att förbättra klient- och patientsäkerheten är en central metod att höja kvaliteten, minska det mänskliga lidandet och sänka kostnaderna. Enligt undersökningar kan upp till hälften av alla vårdrelaterade fel förhindras genom att förutse och hantera riskerna.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen viesti aluevaaleihin: Hyvä asiakas- ja potilasturvallisuus vähentää inhimillistä kärsimystä ja kustannuksia30.1.2025 13:28:49 EET | Tiedote
Hyvinvointialueiden muutospaineissa korostuu voimavarojen tehokas ja vastuullinen käyttö. Asiakas- ja potilasturvallisuuden parantaminen on keskeinen keino lisätä laatua, vähentää inhimillistä kärsimystä ja saavuttaa säästöjä. Tutkimusten mukaan jopa puolet hoitoon liittyvistä virheistä voidaan estää ennakoimalla ja riskejä hallitsemalla.
Tuija Ikonen tilldelades Riddartecknet av I klass av Finlands Vita Ros orden4.12.2024 12:43:36 EET | Pressmeddelande
Republikens president Alexander Stubb har den 6 december 2024 tilldelat Tuija Ikonen Riddartecknet av I klass av Finlands Vita Ros orden. Ikonen är direktör för Klient- och patientsäkerhetscentret och professor i patientsäkerhet vid Åbo universitet.
Tuija Ikoselle Suomen Valkoisen Ruusun I luokan ritarimerkki4.12.2024 12:23:56 EET | Tiedote
Tasavallan presidentti Alexander Stubb on myöntänyt 6.12.2024 Suomen Valkoisen Ruusun I luokan ritarimerkin Tuija Ikoselle. Ikonen toimii Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen johtajana ja Turun yliopiston potilasturvallisuuden professorina.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum