Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.

Moni suomalainen sai todennäköisesti menneenä palmusunnuntaina virpomisoksaksi tekopajunoksasta tehdyn taideteoksen, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Tekopajunoksien myynti on kasvanut huhtikuussa jo yli 200 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Viime vuonna tekopajunoksia myytiin pääsiäisen tienoilla noin 11 000 kimppua.
Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen näkee yhtenä syynä pääsiäisperinteen muutokseen ihmisten kasvavan tietoisuuden ympäristöstä.
”Pajunoksien keräily on monelle rakas perinne, mutta harva muistaa, että niiden katkominen ei kuulu jokaisenoikeuksiin. Kasvavasta tai tuulen maahan kaatamasta tuoreesta puusta ei saa rikoslain mukaan taittaa oksia ilman maanomistajan lupaa. Pajut ovat myös pörriäisten ravintoa, ja ihmisten kasvava huoli pölyttäjistä saattaa osaltaan näkyä oksien myynnissä. Kierrossa tekovitsat kestävät seuraaviinkin pääsiäisiin.”
Myös pääsiäiseen tiiviisti kuuluvat narsissit halutaan hankkia yhä useammin tekokukkina, sillä niiden myynti on kasvanut yli 40 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Aidot narsissit puolustavat kuitenkin suosiotaan: viime vuonna pääsiäisviikolla S-ryhmä myi yli 600 000 ruukkunarsissia.
Opiskelijat jahtaavat yllätysmunia – nostalginen herkku teki paluun
Suklaamunat ja suklaa kuuluvat erottamattomasti suomalaisten pääsiäiseen, eikä tämä vuosi ole poikkeus. S-ryhmän myyntidatan mukaan suklaamunakauppa käy tällä hetkellä odotettuakin paremmin. Suklaamunissa suomalainen suosii entistä kookkaampia herkkuja, sillä yhä useampi ostaa melko reilun, 60 g kokoisia pääsiäismunia.
Jo toista vuotta perättäin munajahdissa on myös yllättävä asiakasryhmä.
”Hieman yllättäen opiskelijat ovat innostuneet ostamaan yllätysmunia erityisen paljon jo toista pääsiäistä peräkkäin. Tähän syynä ovat Hello Kitty - ja My little Pony -yllätysmunat, sillä ne kätkevät sisälleen asian, jota jokainen haalareihin pukeutuva opiskelija havittelee: haalarimerkin”, kertoo makeisista vastaava myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta.
Samalla pöytiin on palannut tuulahdus menneisyydestä.
”Ehkäpä se suurin yllättäjä on kuitenkin ollut Fazerin nostalginen Ananas-karkkipussi, joka tuli tänä pääsiäisenä takaisin markkinoille. Tämä on noussut nyt pääsiäissesonkina selväksi suosikiksi perinteisten suklaiden rinnalle. Nostalgia selvästi myy!”, Kovalainen toteaa.
Rosmariinin myynti 5-kertaistuu – käsillä vuoden toiseksi suurin ”sitruunaviikko”
Herkkujen lisäksi suomalaisten pääsiäiseen kuuluu vuodesta toiseen tankoparsa, sitruuna sekä yrtit kuten minttu ja rosmariini.
”Esimerkiksi Kotimaista mintun ja rosmariinin suurin yksittäinen myyntiviikko viime vuonna oli pääsiäinen. Pääsiäisviikolla mintun myynti Prismoissa kasvoi 3,5-kertaiseksi ja rosmariinin yli 5-kertaiseksi verrattuna normaaliin viikkoon. Tätä selittää se, että rosmariini on erityisesti lampaan kanssa suosittua, mutta sopii myös juomiin ja leivonnaisiin. Samalla voidaan todeta myös sitruunasta tulleen pääsiäispöydän vakiovieras, sillä pääsiäinen on vapun jälkeen vuoden toiseksi suurin sitruunan myyntiviikko. Pääsiäinen on tänä päivänä myös lähtölaukaus mansikkakaudelle”, kertoo hedelmistä ja vihanneksista vastaava myyntipäällikkö Katarina Vikman S-ryhmän marketkaupasta.
Pääsiäisestä alkaa kevään ostosesonki
Myyntipäällikkö Matti Viitasen mukaan pääsiäisestä on vuosien varrella kasvanut suomalaisille tietynlainen kevään ostosesongin lähtölaukaus.
”Suomalaiset näkevät pitkät vapaat ja aurinkoiset säät hyvänä yhdistelmänä panostaa perinteisiin kevätasioihin, kuten esimerkiksi grilleihin ja pyöriin, joiden myynti kasvaa Prismassa selvästi pääsiäisen aikoihin. Sitä kautta pääsiäisestä on muodostunut merkittävä sesonki perinteisen päivittäistavarakaupan lisäksi myös käyttötavarakaupalle”, Viitanen taustoittaa.
Myös sisustamiseen panostetaan selvästi pääsiäisenä. Suosittuja ovat esimerkiksi pöytäliinat, jotka ovat oleellinen osa pääsiäisen kattaustakin.
”Jos katsotaan vuosi taaksepäin, kertakäyttöisten pöytäliinojen myynti on kasvanut 49 prosenttia. Erityisesti suosiota ovat kasvattaneet kaitaliinat. Modernin pääsiäisen kattaukseen on noussut kestosuosikkien keltaisen ja vihreän rinnalle keväiset pastellisävyt sekä maanläheiset pehmeät ja murretut sävyt”, Viitanen toteaa.
S-ryhmän myymälät palvelevat asiakkaita tänäkin pääsiäisenä laajoilla aukioloajoilla. Pääsiäisostoksiaan voi helpottaa tekemällä niitä jo ennen suosituinta kauppapäivää eli kiirastorstaita tai tilaamalla pääsiäisruoat ja -hankinnat helposti verkkokaupasta. Verkkokaupassa tilausikkunoiden määrää on lisätty viime vuodesta niin Prisman, S-marketin kuin Salen, Alepan ja Food Market Herkun puolella. Myös pikatoimitukset palvelevat laajasti läpi pääsiäisen myymälöiden aukioloaikojen puitteissa. Oman myymälän aukioloajat voi tarkistaa ruoan verkkokaupasta S-kaupat.fi tai S-kaupat-applikaatiosta.
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Matti Viitanen
Myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
Matti.Viitanen@sok.fi
puh. 0107680704
Mikko Kovalainen
Myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
Mikko.Kovalainen@sok.fi
puh. 0107686261
Katarina Vikman
Myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
katarina.vikman@sok.fi
puh. 0107686020
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Kuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote
Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme