Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus – Klient- och patientsäkerhestcentret

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen viesti puoliväliriiheen: Tietotuotanto, tilannekuvan seuranta ja tiedolla johtaminen asiakas- ja potilasturvallisuuden kivijalaksi ja perustaksi

Jaa

On aika investoida tulevaisuuteen vauhdittamalla asiakas- ja potilasturvallisuuden haitta- ja vaaratapahtumien ilmoitusmenettelyjen uudistamista hyödyntämällä älyteknologioita, kehittämällä haitta- ja vaaratapahtumien tietotuotantoa sekä ottamalla asiakas- ja potilasturvallisuuden tietopohja osaksi sote-tiedon hyötykäyttämistä.

Hoitovirheiden ja haittojen korjaaminen maksaa Suomelle vuosittain yli miljardi euroa Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan. Sosiaalihuollon turvallisuuden pettämisestä aiheutuvia lisäkustannuksia on vaikeampi arvioida. Tutkimusten mukaan jopa puolet hoitoon liittyvistä virheistä voidaan estää ennakoimalla ja riskejä hallitsemalla. Asiakas- ja potilasturvallisuuden parantaminen on keskeinen keino lisätä laatua, saavuttaa säästöjä ja vähentää inhimillistä kärsimystä. Päättäjillä ja johdolla on vastuu asiakas- ja potilasturvallisen hoidon, hoivan ja palvelujen toteutumisesta.

Haitta- ja vaaratapahtumien ilmoitusmenettelyt ja älyteknologioiden hyödyntäminen avainasemassa  

Puoliväliriihi on hyvä hetki päättää toimista, jotka vahvistavat valoisampaa tulevaisuutta, luovat uusia mahdollisuuksia ja lisäävät kansalaisten luottamusta sosiaali- ja terveyspalveluihin. On aika investoida tulevaisuuteen vauhdittamalla asiakas- ja potilasturvallisuuden haitta- ja vaaratapahtumien ilmoitusmenettelyjen uudistamista hyödyntämällä älyteknologioita, kehittämällä haitta- ja vaaratapahtumien tietotuotantoa sekä ottamalla asiakas- ja potilasturvallisuuden tietopohja osaksi sote-tiedon hyötykäyttämistä. Suomella on ainutlaatuinen mahdollisuus olla yksi kansainvälisistä edelläkävijöistä kehittämässä uusia innovaatioita ja AI-ratkaisuja paraillaan käynnissä olevassa teknologioiden murrosvaiheessa. Kertakirjaamiseen pohjautuvilla ratkaisuilla säästetään myös aika-, henkilö- ja tietojärjestelmäresurssia - ja vastataan samalla palvelujärjestelmän haasteisiin ja ammattilaisten toiveisiin kirjaamisen vähentämisestä.

Hyvinvointialueiden tietojärjestelmiin kertyy runsaasti tietoa vaaratapahtumista ja hoidon haittavaikutuksista, mutta tätä tietoa hyödynnetään riittämättömästi. Tilannekuvaa seuraamalla voidaan ennakoida riskejä ja kohdistaa turvallisuutta parantavia toimenpiteitä sinne, missä tarve on suurin. Asiakas- ja potilasturvallisuuden parantamiseksi tiedolla johtamista ja henkilöstön turvallisuusosaamista tulee vahvistaa. Näin vältetään turhia kuluja, toiminta tehostuu, ja asiakkaiden ja potilaiden oikeudet turvalliseen palveluun ja hoitoon toteutuvat. Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus jakaa tietoa päätöksenteon tueksi mittareista, joilla seurataan turvallisuuden tilaa ja arvioidaan muutosten vaikutuksia.

Osaavan työvoiman riittävyys on asiakas- ja potilasturvallisuuskysymys

Hyvinvointialueiden ja sote-ammattihenkilöitä kouluttavien organisaatioiden yhteistyö on keskeistä osaamisen kehittämisessä. Näin voidaan varmistaa, että ammattilaiset saavat tarpeellisen koulutuksen koko työuransa ajan. Henkilöstön osaaminen ja hyvien turvallisuuskäytäntöjen noudattaminen ovat olennaisia asiakas- ja potilasturvallisuudelle. Koulutus, perehdytys ja osaamisen kehittäminen ovat tärkeitä. Hyvä johtaminen ja toimiva esimiestyö tukevat sekä työhyvinvointia että turvallisuutta. Koulutukseen panostaminen tuottaa sekä taloudellisia että inhimillisiä hyötyjä.

Asiakkaalla ja potilaalla on oikeus turvalliseen palveluun ja hoitoon

Jokaisella on oikeus turvallisiin ja asianmukaisiin palveluihin. Maailman terveysjärjestön julkistamat potilasturvallisuusoikeudet sisältävät muun muassa pätevän henkilökunnan, turvalliset toimitilat, tiedonsaannin ja mahdollisuuden osallistua päätöksentekoon. Uusien palvelumuotojen, kuten etä- ja digitaalisten palvelujen, on oltava turvallisia ja saavutettavia kaikille. Asiakkaiden ja potilaiden antaman palautteen avulla voidaan parantaa laatua ja lisätä luottamusta.

Lue lisää:

Asiakas- ja potilasturvallisuus puoliväliriihessä 2025 - Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus

Haitta- ja vaaratapahtumien tietotuotannon uudistaminen – ilmoitusmenettelyjen tiedot älykkäästi hyötykäyttöön - Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Hanna Toiviainen, ohjelmapäällikkö, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, p. 040 485 5493, hanna.toiviainen@ovph.fi

Tuija Ikonen, johtaja, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, p. 040 579 5482, tuija.ikonen@ovph.fi

----------------------------

Pohjanmaan hyvinvointialueen Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus yhteensovittaa asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämistä, suunnittelua, seurantaa ja arviointia hyvinvointialueilla.

Tukee Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian 2022-2026 toimeenpanoa.

Kouluttaa ja ylläpitää asiantuntijaverkostoja.

Julkaisee työkaluja – esimerkiksi kuvauksia, toimintamalleja ja tarkistuslistoja – hyvinvointialueille, ammattilaisille, asiakkaille ja potilaille.

Tekee yhteistyötä avoimesti tietoa ja tuloksia jakaen.

www.asiakasjapotilasturvallisuuskeskus.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus – Klient- och patientsäkerhestcentret

Klient- och patientsäkerhetscentrets budskap i välfärdsområdesvalet: En god klient- och patientsäkerhet minskar det mänskliga lidandet och kostnaderna30.1.2025 13:49:02 EET | Pressmeddelande

I kraven på förändring inom välfärdsområdena framhävs en effektiv och ansvarsfull användning av resurserna. Att förbättra klient- och patientsäkerheten är en central metod att höja kvaliteten, minska det mänskliga lidandet och sänka kostnaderna. Enligt undersökningar kan upp till hälften av alla vårdrelaterade fel förhindras genom att förutse och hantera riskerna.

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen viesti aluevaaleihin: Hyvä asiakas- ja potilasturvallisuus vähentää inhimillistä kärsimystä ja kustannuksia30.1.2025 13:28:49 EET | Tiedote

Hyvinvointialueiden muutospaineissa korostuu voimavarojen tehokas ja vastuullinen käyttö. Asiakas- ja potilasturvallisuuden parantaminen on keskeinen keino lisätä laatua, vähentää inhimillistä kärsimystä ja saavuttaa säästöjä. Tutkimusten mukaan jopa puolet hoitoon liittyvistä virheistä voidaan estää ennakoimalla ja riskejä hallitsemalla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye