Fiksuruoan kansainvälinen kasvu jatkuu – avaa hävikkiruoan verkkokaupan Belgiaan
Belgian toiminta aloitetaan maan pohjoisosassa sijaitsevasta ja pääosin hollanninkielisestä Flanderista. Hollannin markkinan läheisyys ja yhteinen kieli mahdollistavat esimerkiksi saman tuotevalikoiman ja varaston hyödyntämisen tuoden näin merkittäviä synergiaetuja. Ulkomailla Foodello-nimellä kulkevan verkkokaupan toimintaa on tarkoitus laajentaa tulevaisuudessa myös muualle Belgiaan.
“Uusien markkinoiden kasvupotentiaali on moninkertainen Suomeen verrattuna ja Belgian avaus oli looginen jatkumo Hollannille. Belgialaiset ovat ympäristötietoisia ja huoli ruokahävikin määrästä kasvaa. Alueella ei tällä hetkellä ole vastaavanlaista toimijaa ja palvelumme on herättänyt paljon kiinnostusta paikallisten kuluttajien keskuudessa”, kertoo Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.
Ruoan verkkokaupassa suurta kasvupotentiaalia
EU:n jäsenmaat ovat sitoutuneet YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti puolittamaan ruokahävikin määrän vähittäiskaupassa ja kuluttajatasolla vuoteen 2030 mennessä. Suomessa jo pidempään käyty julkinen keskustelu ruokahävikin vähentämisestä näkyy myös kuluttajien asenteissa. Viime aikoina aihe on noussut keskusteluihin yhä enemmän myös muissa Euroopan maissa. Fiksuruoka uskoo, että ympäristönäkökulman lisäksi ruoan hinnan nousu sekä ennen kaikkea ruoan verkkokaupan nopea kasvu lisäävät heidän kaltaistensa palveluiden kysyntää entisestään sekä kotimaassa että ulkomailla.
“Ruoan verkkokaupan osuuden odotetaan kasvavan myös Belgiassa. Luotamme siihen, että hävikin vähentäminen ja edulliset hinnat ovat myyntivaltteja, joilla saamme palvelumme pariin sellaisetkin kuluttajat, joille ruoan tilaaminen verkkokaupasta ei ole entuudestaan tuttua”, Järvensivu jatkaa.
Hollannin markkina käynnistyi ennakoitua vauhdikkaammin
Fiksuruoka avasi ensimmäisen Suomen ulkopuolisen hävikkiruoan verkkokaupan Hollantiin helmikuussa 2022, ja uuden markkinan avaus on Järvensivun mukaan ylittänyt odotukset.
“Saavutimme Hollannissa puolessa vuodessa saman kokoluokan kuin Suomessa kolmen vuoden aikana. Meillä on Hollannissa jo kymmeniä tuhansia asiakkaita. Asiakkaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä palveluun ja palanneet takaisin ostoksille jopa paremmin kuin Suomessa. Näkymät Hollannin suhteen ovat siis erittäin positiiviset."
Hollannin ja Belgian markkinoiden lisäksi Fiksuruoka panostaa edelleen vahvasti myös Suomen kotimarkkinan kasvuun. Tulevaisuudessa yrityksen tavoitteena on päästä vähentämään hävikkiä myös muissa Euroopan maissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Mia Eloranta
Mellakka Helsinki
mia.eloranta@mellakka.fi
+358 50 401 7383
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka.fi on suomalainen pelastetun ruoan verkkokauppa, joka toimii myös Alankomaissa ja Belgiassa nimellä Foodello.
Jo perustamisvuodesta 2016 asti Fiksuruoan missio on ollut yksinkertainen: ruokahävikin vähentäminen. Fiksuruoka haluaa normalisoida laadukkaiden ylijäämä- ja poistoerätuotteiden hyödyntämisen tekemällä niiden hankkimisesta helppoa ja vastuullista kenelle tahansa.
Tämän takia 60 fiksuruokalaista tulee töihin. Yhdessä asiakkaiden sekä toimittajien kanssa on pelastettu jo yli 15 miljoonaa kiloa ruokaa hävikiltä. Ja määrä kasvaa sitä mukaa, kun asiakas- ja toimittajamäärät kasvavat.
Säästä ruokaa. Säästä rahaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Suomalaistoimijat pelastavat hävikkiä yhteistyössä – Tuotantolinjojen sivuvirroista syntyy uusia kuluttajatuotteita24.9.2024 11:14:23 EEST | Tiedote
Elintarviketeollisuudessa hyödynnetään nyt hävikkiä innovatiivisesti. Hävikkiverkkokauppa Fiksuruoka tekee tiivistä yhteistyötä kotimaisten tuottajien kanssa pelastaakseen ylijäämäraaka-aineita, joista syntyy myös uusia kuluttajatuotteita.
Fiksuruoka vahvistaa toimintaansa uudella nimityksellä: Sami Törmä vetämään yhtiön kansainvälistä markkinointia9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Fiksuruoan kansainvälisestä markkinoinnista jatkossa vastaava Sami Törmä luotsaa roolissaan yhtiön markkinointitiimejä sekä Suomessa että ulkomailla.
Hävikkiruoka tekee kauppansa – Fiksuruoan liiketoiminta kasvoi lähes kolmanneksen14.2.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Fiksuruoka kasvoi viime vuonna vauhdilla ja yhtiö onnistui seitsemän vuoden jälkeen kääntämään Suomen liiketoimintansa kannattavaksi. Vahvan kasvun taustalla on skaalautuva liiketoimintamalli ja onnistuneet markkina-avaukset.
Hävikkiruoan verkkokaupan uusi aluevaltaus – Fiksuruoka avasi ensimmäisen fyysisen myymälän5.1.2024 09:25:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan tuotteita saa ostettua verkkokaupan lisäksi nyt myös kivijalkamyymälästä. Pop-up -kaupan toivotaan tavoittavan uusia asiakasryhmiä ja madaltavan ihmisten kynnystä ostaa hävikkiruokaa.
Älä heitä jouluruokia roskiin: Fiksut hävikkivinkit välipäiville19.12.2023 08:45:00 EET | Tiedote
Joulupöydästä ylijääneet laatikot, kinkku ja herkut kannattaa pelastaa hävikiltä ja hyödyntää välipäivien ruoanlaitossa. Fiksuruoka osallistuu joulun hävikkitalkoisiin myymällä sesonkituotteita verkkokaupassa heti pyhien jälkeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme