Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Kauppakeskusteko 2018: Suomen ensimmäinen pop-up kauppakeskus Pikkulaiva on rohkea kaupallinen innovaatio

Jaa
Kauppakeskus Pikkulaiva nousi Espoonlahteen heinäkuussa 2017 Suomen ensimmäisenä pop-up kauppakeskuksena. Idean keksi ja toteutti Citycon, joka päätti rakennuttaa omistamansa kauppakeskus Lippulaivan tilalle uuden keskuksen. Lähialueen palvelut ja vuokralaisten liiketoiminnan jatkuvuus haluttiin kuitenkin turvata rakennushankkeen aikana ja näin sai alkunsa Suomessa ennennäkemätön pop-up kauppakeskus. Väliaikainen kauppakeskus Pikkulaiva palvelee siihen saakka, kunnes uusi valmistuu vuonna 2021.
Kuvalähde: Citycon Oyj
Kuvalähde: Citycon Oyj

Vuoden 2018 kauppakeskusteon valinnut tuomaristo kiitteli erityisesti hankkeen toteuttajien rohkeaa näkemystä ja innovatiivisuutta.

”Väliaikaisen kauppakeskuksen rakentaminen on hieno kaupallinen innovaatio, jossa on oivallisella tavalla turvattu niin palveluiden jatkuvuus kuin edellytykset kaupalliselle menestykselle. Tulemme varmasti näkemään tämänkaltaisia perinteisiä toimintatapoja disruptoivia toteutuksia myös tulevaisuudessa”, kertoo tuomariston puheenjohtaja Pekka Matvejeff.

Onnistuneesta väliaikaisratkaisusta kertoo myös se, että espoolaiset ovat ottaneet Pikkulaivan heti omakseen ja palaute on ollut poikkeuksellisen positiivista niin vuokralaisilta kuin asiakkailta.

Vuokrattavaa pinta-alaa Pikkulaivassa on noin 8 300 neliömetriä ja sinne on sijoittunut yhteensä 23 erilaista myymälää ja palvelua. Kauppakeskus on täyteen vuokrattu.

Tuomaristo kiitteli myös sitä, että vastuullisuus on huomioitu idean toteutuksessa. Rakennuksessa on käytetty helposti irrotettavia puutappiliitoksia, joten kauppakeskus voidaan purkaa osiin ja siirtää rekan lavalla seuraavaan kohteeseen.

Eastonin yhteisölliselle kanta-asiakkuusohjelmalle kunniamaininta

Kilpailun finalisteista kauppakeskus Easton sai kunniamaininnan kekseliäästä ja osallistavasta kanta-asiakkuusohjelmasta. Kilpailun tuomariston mielestä kanta-asiakkuusohjelma on hieno esimerkki siitä, että yhteisöllisyyttä voidaan luoda kauppakeskuksissa monin eri tavoin.

Sitä Itää -ohjelman tarkoituksena on tukea paikallisuutta ja lisätä ihmisten mahdollisuutta vaikuttaa omaan asuinympäristöönsä. Jokainen asiointikerta Eastonissa kampanja-aikana kerryttää sponsorointirahaa, joka luovutetaan yleisöäänestyksessä valituille itähelsinkiläisille tahoille. Yleisö saa myös ehdottaa äänestykseen paikallisia kohennusta kaipaavia kohteita.

Kanta-asiakkuusohjelman kautta on tuettu muun muassa paikallista mielenterveysseuraa, jalkapallojoukkuetta sekä vapaapalokuntaa. Ohjelma käynnistyi syksyllä 2017.

Kauppakeskustekokilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys. Tavoitteena on nostaa esiin hyviä esimerkkejä uusista ideoista, joita toteutetaan suomalaisissa kauppakeskuksissa. Valinnan kriteereitä ovat innovatiivisuus, asiakkaille syntyvä arvo ja teon kaupallinen vaikuttavuus. Kilpailun tuomaristossa vuonna 2018 istuivat Pekka Matvejeff, Hanna Kaleva, Kari Luoto ja Paula Launonen.

Lisätietoja: 

Pekka Matvejeff, tuomariston puheenjohtaja, puh. 040 137 2363
Johanna Aho, toiminnanjohtaja, puh. 040 485 7596

Avainsanat

Kuvat

Kuvalähde: Citycon Oyj
Kuvalähde: Citycon Oyj
Lataa
Kuvalähde: Citycon Oyj
Kuvalähde: Citycon Oyj
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Annankatu 24
00100 HELSINKI

http://www.kauppakeskusyhdistys.fi

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry kokoaa maan merkittävimmät kaupalliset keskukset. Toiminnassa kohtaavat kiinteistönomistajat, kauppakeskusjohto, kauppa, palvelut ja alan asiantuntijat. 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Kauppakeskus on ihmisten kohtaamispaikka – yhteisöllisyys erottui vuoden 2024 voittavissa kauppakeskusteoissa14.11.2024 17:30:00 EET | Tiedote

Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu ja voittajat ovat kauppakeskukset Seppä, Mylly, Lauttis ja Myyrmanni. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Voittajatöissä vietiin läpi muutosprojekteja, kehitettiin yhteisöllisyyttä lähiasukkaiden kanssa ja hyödynnettiin sovelluksia ja TikTok-alustaa asiakkaiden osallistamisessa.

Kauppakeskusten myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä3.6.2024 07:05:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa nimellisesti 3,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Reaalisesti myynti kasvoi 0,8 prosenttia. Kävijämäärä kasvoi 5,6 prosenttia verrattuna vuoden 2023 ensimmäiseen neljännekseen. Huhtikuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana nimellinen kokonaismyynti oli 4,5 prosenttia edeltävää 12 kuukauden tarkastelujaksoa korkeampi.

Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 6,8 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä25.8.2023 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa vajaat seitsemän prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vastaavasti kokonaismyynti kasvoi vuoden toisella neljänneksellä nimellisesti 4,6 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvuvauhti hiipui selkeästi verrattuna vuoden ensimmäiseen neljännekseen, jolloin vuoden 2022 alun koronarajoitukset vielä painoivat vertailulukuja. Toisen vuosineljänneksen kokonaismyynnin kasvu jäi reilut kaksi prosenttiyksikköä inflaatiota matalammaksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye