Kävijämäärät putosivat mutta keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa – poikkeuksellinen vuosi toi kauppakeskuksiin runsaasti uusia palveluja
Kauppakeskukset hiljentyivät keväällä 2020 koronapandemian tuomien rajoitusten vuoksi. Kauppakeskusten vertailukelpoinen myynti laski 11 prosenttia ja kävijämäärät 22 prosenttia, selviää Suomen Kauppakeskusyhdistyksen kauppakeskuksilta keräämien tietojen pohjalta.
Pandemia-aika nosti kauppakeskusten keskiostosta 17 prosenttia vuodesta 2019 vuoteen 2020, ja vuoden ehdottomiin voittajiin kuuluvat päivittäistavarakaupat ja verkkokauppa. Päivittäistavarakaupan myynti kauppakeskuksissa nousi kolme prosenttia.
- Koronapandemia näkyi kauppakeskuksissa ympäri Suomen. Asiakkaat suosivat lähikeskuksia sekä isompia alueellisia kauppakeskuksia, joissa on kattavat päivittäistavarakaupan palvelut, Suomen Kauppakeskusyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja ja Prometheus Partnersin toimitusjohtaja Terhi Sell kertoo.
Koronarajoitukset iskivät eritoten ydinkeskustojen kauppakeskuksiin. Asiakkaat siirtyivät keskustojen palveluista omiin lähikauppakeskuksiin. Nämä paikalliset ja alueelliset kauppakeskukset palautuivatkin koronapandemian tuomista rajoituksista verrattaen nopeasti.
Sell muistuttaa, että moni yhteiskunnan tärkeä palvelu on tätä nykyä sijoittunut kauppakeskuksiin ja ne ovat tärkeitä kohtaamisen ja asioimisen paikkoja.
- Samalla kauppakeskusten merkitys yrittämisen paikkana on korostunut.
Päivittäistavarakauppa on vetänyt hyvin koronasta huolimatta, mutta monelle muulle toimialalle viime vuosi oli vaikea, sanoo myös Mall of Triplan kauppakeskusjohtaja Kati Kivimäki.
- Mall of Triplassa kävijämäärä romahti koronaepidemian alkuvaiheessa keväällä 2020, mutta lähti kesän jälkeen jälleen kasvuun. Triplassa tehtiin hartiavoimin töitä turvallisen asioinnin eteen sekä panostettiin markkinointiin. Nyt kun tulevaisuus näyttää jälleen positiivisemmalta, on hyvä lähteä rakentamaan myös kauppakeskusten paluuta normaaliin arkeen, kertoo Mall of Triplan kauppakeskusjohtaja Kivimäki.
Liiketilojen vuokrausaste onkin pysynyt poikkeusvuodesta huolimatta korkeana. Vuoden 2020 lopussa lähes 94 prosenttia kauppakeskusten liiketiloista oli vuokrattuna. Luku pohjautuu KTI Kiinteistötiedon tekemään vertailuun, jossa on mukana yhteensä 43 kauppakeskusta.
Yhteisverkkokauppaa ja liikuntapuistoa – poikkeusvuosi toi kauppakeskuksiin uusia palveluita
Kauppakeskuksissa otettiin viime vuonna käyttöön erilaisia palveluita turvallisen asioinnin mahdollistamiseksi.
Esimerkiksi Tampereen Ratinassa ja Kuopion Matkuksessa avattiin liikunta- ja aktiviteettipuistot kauppakeskuksen piha-alueelle, Helsingin Mall of Triplassa otettiin käyttöön useamman liikkeen yhteinen verkkokauppa ja Espoon rakenteilla olevaa Lippulaiva-kauppakeskusta on esitelty lähialueen asukkaille ja sidosryhmille virtuaalikierroksilla.
Pitkään jatkunut poikkeustilanne ruokkii uusia ideoita, Sell sanoo.
- Kauppakeskuksissa on kerätty lahjoituksia vähävaraisille perheille, perustettu mehiläistarhoja luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi ja tehty erilaisia kampanjoita ohjeistamaan turvallisesta asioimisesta koronapandemian aikana.
Turvallisuus korostuu kauppakeskusten merkityksen kasvaessa – ala katsoo optimistisesti tulevaan
Kauppakeskuksissa kiinnitettiin vuoden aikana erityistä huomiota asiakkaiden turvallisuuteen. Asiakkaita ohjeistettiin turvallisesta asioimisesta muun muassa kuulutuksilla, julisteilla ja lattiatarroilla, käytäville ja sisäänkäynneille lisättiin käsidesiautomaatteja sekä tehostettiin siivoamista ja kosketuspintojen desinfiointia.
Useissa kauppakeskuksissa tehtiin viime vuoden aikana auditointeja, joilla varmistettiin, että kauppakeskukset ovat myös poikkeustilanteessa turvallinen ja viihtyisä paikka asioida ja työskennellä.
Terveyden ja turvallisuuden näkökulmasta kauppakeskukset ovat suoriutuneet korona-ajasta erinomaisesti ja toiminnan nopeus muuttuneissa rajoitustilanteissa on ollut ensiluokkaista, muistuttaa REDIn kauppakeskusjohtaja Aleksi Salminen.
- Rokotettujen määrän kasvaessa ja rajoitusten poistuessa uskon vakaasti kauppakeskusten kävijämäärien palautuvan vähintään koronaa edeltävälle tasolle, Salminen sanoo.
Salmisen lailla Mall of Triplan kauppakeskusjohtaja Kati Kivimäki katsoo optimistisesti tulevaan.
- Olemme tehneet valtavasti työtä sen eteen, että selviytyisimme vuokralaisten kanssa yhdessä tästä vaikeasta tilanteesta. Mall of Triplassa vain muutamia liikkeitä on joutunut lopettamaan, mutta myös uusia avauksiakin on tullut ja Suomen markkinoille on rantautunut jopa uusia ketjuja, iloitsee Kivimäki.
Kauppakeskusten vuoden 2020 teoista ja toteutuksista saat tarkemmin tietoa Suomen Kauppakeskusyhdistyksen verkkosivuilta.
Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen kauppakeskuksilta keräämiin tietoihin sekä KKY:n ja KTI Kiinteistötieto Oy:n myynti- ja kävijäindeksiin, jonka uusimmassa päivityksessä on mukana 43 kauppakeskusta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko ÖstringJohtaja, toimitilat RAKLI / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys
Puh:+358 50 3018933mikko.ostring@rakli.fiTerhi SellHallituksen puheenjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys / Toimitusjohtaja, Prometheus Partners
Puh:+358 50 3003190terhi.sell@prometheuspartners.fiAleksi SalminenKauppakeskusjohtaja, REDI
Puh:+358 44 2359 960aleksi.salminen@redi.fiKati KivimäkiKauppakeskusjohtaja, Mall of Tripla
Puh:+358 46 876 1500kati.kivimaki@malloftripla.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry kokoaa maan merkittävimmät kaupalliset keskukset. Toiminnassa kohtaavat kiinteistönomistajat, kauppakeskusjohto, kauppa, palvelut ja alan asiantuntijat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kauppakeskus on ihmisten kohtaamispaikka – yhteisöllisyys erottui vuoden 2024 voittavissa kauppakeskusteoissa14.11.2024 17:30:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu ja voittajat ovat kauppakeskukset Seppä, Mylly, Lauttis ja Myyrmanni. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Voittajatöissä vietiin läpi muutosprojekteja, kehitettiin yhteisöllisyyttä lähiasukkaiden kanssa ja hyödynnettiin sovelluksia ja TikTok-alustaa asiakkaiden osallistamisessa.
Kauppakeskusten kävijämäärä tasaisessa kasvussa14.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten kävijämäärien tasainen kasvu jatkui, ja kolmannella vuosineljänneksellä kauppakeskuksissa oli kävijöitä keskimäärin 2,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kävijämäärien kasvu jatkui vahvimpana pääkaupunkiseudulla, jossa kävijöitä oli heinä-syyskuussa 3,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 vastaavalla ajanjaksolla.
Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 5,1 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä30.8.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa 5,1 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myynti kasvoi nimellisesti 0,7 prosenttia, mutta inflaatiokorjattuna supistui 0,8 prosenttia. Rullaavalla 12 kuukauden tarkastelujaksolla kauppakeskusten myynti kasvoi 3,2 prosenttia ja kävijämäärä 5,4 prosenttia.
Kauppakeskusten myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä3.6.2024 07:05:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa nimellisesti 3,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Reaalisesti myynti kasvoi 0,8 prosenttia. Kävijämäärä kasvoi 5,6 prosenttia verrattuna vuoden 2023 ensimmäiseen neljännekseen. Huhtikuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana nimellinen kokonaismyynti oli 4,5 prosenttia edeltävää 12 kuukauden tarkastelujaksoa korkeampi.
Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 6,8 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä25.8.2023 05:00:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa vajaat seitsemän prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vastaavasti kokonaismyynti kasvoi vuoden toisella neljänneksellä nimellisesti 4,6 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvuvauhti hiipui selkeästi verrattuna vuoden ensimmäiseen neljännekseen, jolloin vuoden 2022 alun koronarajoitukset vielä painoivat vertailulukuja. Toisen vuosineljänneksen kokonaismyynnin kasvu jäi reilut kaksi prosenttiyksikköä inflaatiota matalammaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme