Vahva tunnistautuminen vaikeuttanut mobiilimaksamista

EU:n uusi maksupalveludirektiivi (PSD2) astui voimaan 14.9.2019. Suomessa Finanssivalvonta myönsi omille valvottavilleen, eli pankeille ja maksupalveluntarjoajille, lisäaikaa tunnistamisen käyttöönottoon vuoden 2020 loppuun.
Vahvassa tunnistautumisessa pelkkä pankki- tai luottokortin numero, voimassaoloaika ja CVV-turvakoodi eivät enää riitä verkkokaupoissa ja sovelluksissa tehtävissä maksuissa, vaan asiakkaan on lisäksi tunnistauduttava vahvasti esimerkiksi pankin tunnuslukusovelluksella.
– Siirtymäajasta huolimatta on havaittu, että pankkien valmius tukea kansainvälisten korttiyhtiöiden suosittelemaa uutta todennusstandardia vaihtelee suuresti. Näin ollen osa maksutapahtumista voi estyä kokonaan. Lisäksi suurin osa pankeista ei ole hyödyntämässä lain sallimaa riskiperusteista arviointia vahvassa tunnistautumisessa, jolloin asiakas joutuu tunnistautumaan jokaisen ostoksen yhteydessä. Kaupan näkökulmasta tunnistus pitäisi tehdä vain sellaisissa tapahtumissa, joissa pankkien järjestelmät tunnistavat riskin – ei kaikissa tapahtumissa, kehityspäällikkö Mia Laakso SOK:lta kertoo.
Kaikilla asiakkaille ei ole lainkaan käytössä pankin tunnistautumisvälineitä tai eri sovellusten välillä liikkumiseen ei ole totuttu, jolloin maksutapahtuma voi myös jäädä kesken.
S-ryhmän suurin maksamisen sovellus on ABC-mobiili, jolla on satojatuhansia käyttäjiä. Sen avulla voi maksaa auton tankkauksen, pesun tai ravintolatuotteita käyttäen sovellukseen liitettyä maksukorttia. ABC-mobiiliin on toteutettu uuden standardin mukainen 3DS2.1-todennus, joka on tarkoitettu erityisesti sovellusmaksamiseen. Palvelun lopputarjoaja ei voi vaikuttaa pankkien erilaisiin käytäntöihin, mutta S-ryhmästä ollaan aktiivisesti yhteydessä pankkeihin, jotta asiakkaiden kokemat haasteet saataisiin ratkaistua mahdollisimman pian.
S-ryhmä ja ABC-ketju ei luonnollisesti ole ainoa toimija, jota tämä muutos koskee. Mobiilimaksaminen on käytössä monilla, erityisesti erilaisia palveluita tuottavilla yrityksillä. Palvelut liittyvät yleensä nopeaan asioimiseen. Näissä tilanteissa maksutapahtuman valttina on nimenomaan nopeus ja helppous. Tässä tapahtuvat muutokset heikentävät sujuvaa asiointikokemusta ja vievät kehitystä helposti takaisin muihin maksutapoihin.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja: Kehityspäällikkö Mia Laakso, SOK Business control ja rahoitus, mia.j.laakso(at)sok.fi, 010 7681398
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote
Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme