Koronavirus mainittu suomalaismediassa jo yli 36 000 artikkelissa – uutisoinnin painopiste siirtynyt Kiinasta kotimaahan
”Uutisoinnin painopiste on siirtynyt tammikuun ensiuutisoinnin ’Kiinan mysteeriviruksen’ seuraamisesta usean vaiheen kautta kotimaahan, ja käytännön vaikutuksiin arkielämälle”, Retrieverin media-analyysipäällikkö Sanna Kranjc summaa analyysiä.
Tammikuussa ja helmikuun alussa uutisoinnin painopiste oli Kiinassa, sen epidemian ehkäisemiseen liittyvissä toimenpiteissä ja tartuntatapausten ja kuolleiden määrässä. THL arvioi viruksen leviämisen Suomeen pieneksi. Finnairin lentojen peruutukset, Lapissa todettu ensimmäinen yksittäinen koronavirustartunta kiinalaisturistilla ja laskevat pörssikurssit synnyttivät uutisia. Helmikuun lopussa Kiinan rinnalle alkoi uutisoinnissa nousta myös Eurooppa, etenkin Italia. Myös Teneriffa ja Helsinki päätyivät otsikoiden yleisimpiin sanoihin. Media haastatteli aktiivisesti myös viranomaisia ja valtiovallanedustajia koronavirukseen varautumisesta.
”Maaliskuussa, etenkin tällä kuluvalla viikolla voidaan sanoa, että uutisoinnin määrä on räjähtänyt uudelle tasolle. Kansainvälistä tilannetta seurataan edelleen aktiivisesti, mutta nyt kiinnostaa etenkin tartunnat, altistumiset ja karanteenit Suomessa, tapahtumien ja matkojen peruminen sekä käytännön neuvot esim. tartunnan ehkäisemiseen ja oireiden tunnistamiseen”, Kranjc sanoo.
Organisaatioista näkyvyyttä on saanut eniten THL lähes 7 000 maininnallaan. Top viiteen mahtuvat myös WHO, Finnair, Ulkoministeriö ja HUS.
Ruotsiin ja Norjaan verrattuna uutisoinnin määrä Suomessa tähän mennessä maltillisempaa
Aktiivisimmin koronaviruksesta ovat uutisoineet valtakunnalliset uutismediat. Eniten uutisia tuottaneiden medioiden kärjessä ovat Ilta-Sanomat, Ylen verkkouutiset, Kauppalehti, Helsingin Sanomat sekä MTV:n verkkouutiset.
Suomalaismedian 36 500 koronaviruksen mainitsevaa artikkelia on lukumäärältään pienempi kuin Ruotsin tai Norjan uutismäärä. Norjassa koronan mainitsevia uutisia on tänä vuonna tuotettu jo 50 000 ja Ruotsissa peräti 96 000 kappaletta.
”Jos vertaamme koronaviruksen saamia mainintoja muihin viime aikojen uutisteemoihin, on uutisoinnin määrä kuitenkin poikkeuksellisen suuri. Esimerkiksi ilmaston tai muun ilmastoalkuisen sanan mainitsevia juttuja on tänä vuonna julkaistu reilut 20 000 kappaletta ja pakolaiset mainitsevia juttuja noin 5 000. Koronauutisointi on siis määrältään omalla tasollaan ja juttumäärät ovat yhä voimakkaassa kasvussa”, Kranjc toteaa.
Tutustu julkisuusanalyysiin: Koronavirus mediassa 2020.pdf
Avainsanat
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Retriever Suomi Oy
Tässä ovat Suomen vaikuttavimmat toimitusjohtajat toimituksellisessa ja sosiaalisessa mediassa10.12.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Yritysjohtajilta odotetaan yhä enemmän yhteiskunnallisia kannanottoja sekä osallistumista julkiseen keskusteluun. Ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agency toteutti Suomen vaikuttavimmat toimitusjohtajat 2024 -analyysin yhteistyössä mediaseuranta- ja analyysitoimisto Retrieverin ja analytiikkayhtiö Sometrikin kanssa.
Donald Trump päihitti Kamala Harrisin suomalaisessa mediassa6.11.2024 09:39:10 EET | Tiedote
Donald Trump on kerännyt Kamala Harrisia huomattavasti enemmän mediamainintoja suomalaisessa mediassa syksyllä 2024, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Retriever selvitti Trumpin ja Harrisin mainintamäärät suomalaisessa toimituksellisessa mediassa ajanjaksolla 1.8.–5.11.2024. Trumpista oli yhteensä 13 103 mainintaa, kun taas Harris esiintyi 10 078 artikkelissa. Trumpista uutisoitiin siis 30 prosenttia enemmän kuin Harrisista.
Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää29.1.2024 13:23:39 EET | Tiedote
Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.
Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä21.12.2023 01:00:00 EET | Tiedote
Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.
Näin presidenttikisaan lähteneet ovat näkyneet mediassa: Haavisto ykkönen, Halla-aho kirittää9.8.2023 00:01:00 EEST | Tiedote
Medianäkyvyys on usein keskeinen tiedonlähde äänestyspäätöksissä. Presidenttikisaan lähteneistä ehdokkaista selkeästi eniten medianäkyvyyttä viimeisen vuoden aikana on kerännyt Pekka Haavisto. Toiseksi nousee Jussi Halla-aho, joka näkyi Haavistoonkin verrattuna poikkeuksellisen paljon heinäkuussa. Kolmanneksi eniten on näkynyt Mika Aaltola.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme