Media-analyysi ilmastokeskustelusta: Politiikka peittoaa tieteen ilmastouutisoinnissa
Poliitikkojen puheenvuorot hallitsevat ilmastouutisointia, ja tieteen ja tutkimuksen edustajat ovat heikosti esillä. Ilmastoalkuiset sanat esiintyvät toimituksellisen median artikkeleissa yli kaksi kertaa useammin sanojen politiikka tai poliittinen yhteydessä kuin sanojen tutkimus, tutkija, tiede tai tieteellinen yhteydessä. Sama suuntaus näkyy myös ilmastouutisissa eniten mainintoja saaneissa henkilöissä.
”Kun tarkastellaan vuonna 2020 eniten ilmastouutisissa mainintoja saaneita henkilöitä, löytyy top 20 -listalta 19 poliitikon ohelta vain yksi nimi: ruotsalainen nuori ilmastoaktivisti Greta Thunberg. Poliitikkojen näkyminen yhteiskunnallisissa aiheissa on toki tyypillistä, mutta on melko yllättävää, että listalle ei yllä ainuttakaan tutkijaa, virkamiestä tai järjestöjen tai yritysten ilmastoasiantuntijaa”, media-analyytikko Tuukka Hanhiniemi Retrieveriltä huomauttaa.
Vuonna 2020 näkyvillä ovat olleet etenkin kotimaiset ministerit, puoluejohtajat, tasavallan presidentti sekä muita valtakunnan kärkipoliitikkoja. Kotimaisista poliitikoista eniten mainintoja ovat keränneet Sanna Marin (3 524 mainintaa vuonna 2020), Maria Ohisalo (1 369 mainintaa) ja Krista Mikkonen (1 102 mainintaa). Myös amerikkalaisia poliitikoita näkyy top 10:ssä peräti kolme: Donald Trump, Joe Biden ja Barack Obama.
Ilmastouutiset hautautuivat hetkeksi koronan alle
Ilmastokeskustelu on kasvanut voimakkaasti kotimaisessa toimituksellisessa mediassa viimeisten vuosien aikana. Ilmastoteemat ovat keränneet vuoden 2017 jälkeen jo 183 000 mainintaa. Isosti uutisagendalle ilmastonmuutos nousi lokakuussa 2018 hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n ilmaston lämpenemisestä kertovan erikoisraportin myötä.
”IPCC:n lokakuussa 2018 julkaisema ilmastoraportti toimi käännekohtana, jolloin ilmastokeskustelu nousi mediassa uudelle tasolle. Lokakuun 2017 ja lokakuun 2018 välillä uutisoinnin määrä yli kolminkertaistui noin kahdesta tuhannesta kuukausittaisesta maininnasta yli 6000:een. Sen jälkeisiä uutishuippuja olivat muun muassa kevään 2019 eduskuntavaaleja edeltänyt aktiivinen ilmastokeskustelu sekä Greta Thunbergin esiintyminen YK:n ilmastokokouksessa ja sen jälkeiset lasten ja nuorten ilmastolakot syyskuussa 2019”, Hanhiniemi sanoo.
Ilmastoteemojen uutisvolyymi säilyi pääosin korkealla tasolla aina maaliskuuhun 2020, jolloin koronauutisointi ampaisi median agendalle ja söi tilaa muilta uutisilmiöiltä, myös ilmastonmuutokselta.
”Ilmastoa käsittelevät mediamaininnat painuivat kevään ja kesän ajaksi määrältään vain noin puoleen alkuvuoden tilanteesta. Median ja lukijoiden huomion keskittyessä koronavirukseen uutismäärät myös muissa jo pidempään agendalla olleissa uutisteemoissa putosivat”, Hanhiniemi kertoo.
Esimerkiksi Brexit mainittiin huhtikuussa 2019 noin 3600 artikkelissa, kun vuoden päästä huhtikuussa 2020 vastaava luku oli noin 900. Samoin maahanmuuttokeskustelun aktiivisuus laski voimakkaasti koronakeväänä, ja huhtikuussa 2020 maahanmuutto keräsi mediamainintoja määrällisesti alle viidenneksen huhtikuuhun 2019 verrattuna.
”Koronapandemia on hallitsevuudeltaan uutisaiheena hyvin poikkeuksellinen. Viikolla, jolla hallitus tiedotti valmiuslakien käyttöönotosta maaliskuussa, korona mainittiin peräti 56 prosentissa kaikista artikkeleista, ja uutisvolyymi säilyy korkeana vielä nytkin. Vertaillessa koronavirus- ja ilmastouutisointia huomionarvoista onkin koronamainintojen moninkertainen määrä. Enimmillään huhtikuussa koronalle kertyi lähes 100 000 mainintaa kuukaudessa, kun ilmastoteemoilla tämän määrän saavuttaminen vei lähes neljä vuotta”, Hanhiniemi painottaa.
Maakuntamedioilla vahva rooli keskustelun ylläpitäjinä
Osana analyysiä Retriever tutki myös toimituksellisten medioiden määrällistä roolia keskustelussa. Aktiivisimmin ilmastosta uutisoineiden medioiden listaa hallitsevat maakuntamediat, joilla on vahva rooli keskustelun ylläpitäjinä.
Selkeästi eniten ilmastoteemoja mainitsevia juttuja on kuitenkin tuottanut Helsingin Sanomat. Neljän viime vuoden aikana HS on käsitellyt ilmastoteemoja noin 9500 artikkelissa.
”Aktiivisuuden taustalla on selkeä valinta panostaa ilmastouutisointiin, olihan Helsingin Sanomilla vuonna 2019 myös teemalle oma kirjeenvaihtaja, ilmastokirjeenvaihtaja. Ilmastokirjeenvaihtajan tehtävän perustamiseen vaikuttivat myös lukijoiden toiveet teemoista, joista he halusivat lukea”, Hanhiniemi taustoittaa.
Toiselta sijalta uutismäärältään löytyy Maaseudun Tulevaisuus. Sijoittumista toiseksi voidaan pitää erityisen merkittävänä, kun huomioidaan että lehti ilmestyy painettuna vain kolmesti viikossa.
”Sijoitusta toki selittää myös maa- ja metsätalouden ja ilmastonmuutoksen välinen suhde, josta Maaseudun Tulevaisuus aktiivisesti uutisoi.”
Kolmanneksi aktiivisin uutisoija on ollut Turun Sanomat, neljännelle sijalle yltää Yle.fi ja viidennelle Kaleva.
”Ylen osalta on hyvä huomioida, että neljännen sijan toivat pelkät verkkouutiset, kun sanomalehdillä mukana on niin painettu lehti kuin verkkouutiset. Radio- ja TV-lähetykset on tilastoitu omina medialähteinään. Toisaalta kun katsotaan eniten sosiaaliseen mediaan jaettuja verkkoartikkeleita, ovat Ylen verkkouutiset levinneet kaikista laajimmalle, mikä lisää Ylen uutisoinnin merkitystä”, Hanhiniemi korostaa.
Lisätietoja:
Analyysi: Ilmastokeskustelu mediassa 2017–2020
Media-analyytikko Tuukka Hanhiniemi, p. 040 585 8384, tuukka.hanhiniemi@retriever.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Media-analyytikko Tuukka Hanhiniemi
p. 040 585 8384, tuukka.hanhiniemi@retriever.fi
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Retriever Suomi Oy
Tässä ovat Suomen vaikuttavimmat toimitusjohtajat toimituksellisessa ja sosiaalisessa mediassa10.12.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Yritysjohtajilta odotetaan yhä enemmän yhteiskunnallisia kannanottoja sekä osallistumista julkiseen keskusteluun. Ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agency toteutti Suomen vaikuttavimmat toimitusjohtajat 2024 -analyysin yhteistyössä mediaseuranta- ja analyysitoimisto Retrieverin ja analytiikkayhtiö Sometrikin kanssa.
Donald Trump päihitti Kamala Harrisin suomalaisessa mediassa6.11.2024 09:39:10 EET | Tiedote
Donald Trump on kerännyt Kamala Harrisia huomattavasti enemmän mediamainintoja suomalaisessa mediassa syksyllä 2024, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Retriever selvitti Trumpin ja Harrisin mainintamäärät suomalaisessa toimituksellisessa mediassa ajanjaksolla 1.8.–5.11.2024. Trumpista oli yhteensä 13 103 mainintaa, kun taas Harris esiintyi 10 078 artikkelissa. Trumpista uutisoitiin siis 30 prosenttia enemmän kuin Harrisista.
Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää29.1.2024 13:23:39 EET | Tiedote
Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.
Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä21.12.2023 01:00:00 EET | Tiedote
Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.
Näin presidenttikisaan lähteneet ovat näkyneet mediassa: Haavisto ykkönen, Halla-aho kirittää9.8.2023 00:01:00 EEST | Tiedote
Medianäkyvyys on usein keskeinen tiedonlähde äänestyspäätöksissä. Presidenttikisaan lähteneistä ehdokkaista selkeästi eniten medianäkyvyyttä viimeisen vuoden aikana on kerännyt Pekka Haavisto. Toiseksi nousee Jussi Halla-aho, joka näkyi Haavistoonkin verrattuna poikkeuksellisen paljon heinäkuussa. Kolmanneksi eniten on näkynyt Mika Aaltola.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme