Media-analyysi: Naisten näkyvyys nousi miesten kanssa tasoihin politiikan uutisissa – urheilussa osuus jää alle viidennekseen
”Kansainvälistäkin huomiota kerännyt pääministeri Sanna Marinin naisvetoinen hallitus on nostanut kotimaassa politiikan uutisoinnin sukupuolijakauman tasoihin miesten kanssa. Naisten osuutta mediamaininnoissa ovat kirittäneet nimenomaan naisministerit”, kertoo Retrieverin media-analyysipäällikkö Eevi Alanissi.
Ministerit mukaan lukien naiskansanedustajat hallitsevat suurimpien kotimaisten medioiden politiikan uutisia 52 prosentin osuudella. Kuitenkin kun tarkastellaan ministerisalkkujen ulkopuolelle jäävien rivikansanedustajien kerryttämää medianäkyvyyttä, näyttää sukupuolijakauma hyvin erilaiselta naisten kerätessä maininnoista vain 29 prosenttia.Osuus on selkeästi alle kansanedustajien sukupuolijakauman, sillä 45 prosenttia kaikista kansanedustajista on naisia.
Analyysin kattaman kymmenen suurimman median välillä sukupuolijakaumasta ei löydy kaikkien kansanedustajien vertailussa suuria eroja, vaan naisten osuus maininnoista vaihtelee 50–56 prosentin välillä. Ministereiden näkyvyys kuitenkin korostuu iltapäivälehdissä ja Helsingin Sanomissa, kun taas rivikansanedustajanaiset mainitaan todennäköisemmin maakuntamedioissa.
Alle viidesosa urheilu-uutisten maininnoista naisille
Urheilujournalismi on perinteisesti ollut sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta ongelmallinen. Tämä ilmeni päämedioiden urheilu-uutisoinnissa myös vuonna 2020, jossa naisten osuus urheilijoiden maininnoista jäi 18 prosenttiin.
”Vuosi 2020 oli urheilun ja urheilujournalismin kannalta erityisen poikkeuksellinen, sillä koronapandemia keskeytti lähes kaiken kilpaurheilun ja yhtäkkiä oltiin tilanteessa, missä uutisoitavia urheilutapahtumia tai -suorituksia ei ollut. Niin miehiä kuin naisiakin painottavat lajit jäivät pääosin tauolle, ja Tokion olympialaisetkin siirrettiin. Toimittajilla oli tilaisuus tarttua myös normaalisti vähemmälle huomiolle jääviin aiheisiin, ja ilmiöuutisten ja historiajuttujen määrä kasvoi. Nämä kaikki tekijät osaltaan vaikuttavat myös uutisoinnin sukupuolijakaumaan”, Alanissi taustoittaa.
Vuoden 2020 mediadata osoittaa, että naisurheilijoiden maininnat vastasivat suurimmissa medioissa parhaimmillaankin alle naisten keskimääräistä kolmannesta. Naisten osuus urheilu-uutisoinnista oli kymmenessä tavoittavimmassa mediassa korkeinta maakuntalehdissä ja Helsingin Sanomissa (20–26 %) ja alhaisinta MTV:llä ja iltapäivälehdissä (9–16 %).
“Urheilu-uutisoinnissa mainituimpien naisten joukkoon nousi suomalaisten lisäksi harva ulkomainen nimi. Miesten urheilussa myös kansainväliset nimet keräävät mainintoja, ja esimerkiksi MTV:llä kymmenen mainituinta urheilijaa vuonna 2020 olivat kaikki F1-kuljettajia. Kun tarkastellaan suomalaisten urheilijoiden keräämiä mainintoja, Valtteri Bottas oli mainituin miesurheilija yli 2400 maininnalla. Naisista eniten uutisoitiin hiihtäjä Krista Pärmäkoskesta, jonka maininnat jäivät kuitenkin vain kolmannekseen Bottaksen maininnoista eli noin 750 mainintaan”, kertoo Alanissi.
Alanissin mukaan miesurheilijoiden kohdalla löytyy selkeämpiä mediakohtaisia eroja eniten mainituista henkilöistä, kun kiinnostus paikallisiin urheilijoihin ajaa valtakunnallisen rinnalle. Useimmin mainittujen naisten näkyvyys on keskenään huomattavasti tasaisempaa, eikä havaittavissa ole miehiin verrattavia yksilökohtaisia eroja.
Lisätietoja:
Retrieverin analyysi: Sukupuolten tasa-arvo urheilun ja politiikan uutisoinnissa vuonna 2020
Eevi Alanissi, p. 044 509 6381, eevi.alanissi@retriever.fi
Analyysi perustuu Retrieverin mediaseurannan kautta kerättyyn toimituksellisen median arkistoon ajalla 1.1.–31.12.2020. Medialähteiksi valikoitiin KMT 2020-tutkimuksen mukaan kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat mediat siten, että printtimedioista aineistossa ovat Aamulehti, Helsingin Sanomat, Iltalehti, Ilta-Sanomat, Kaleva, Keskisuomalainen, Savon Sanomat ja Turun Sanomat, ja verkkojulkaisuista mtvuutiset.fi ja yle.fi. Analysoitujen artikkeleiden kokonaismäärä oli 99 959.
Analyysissä hyödynnettiin koneoppimisen menetelmiä erottelemaan valittujen medialähteiden aineistosta urheilun ja politiikan uutiset. Analyysissä tarkasteltiin politiikan uutisten osalta istuvien kansanedustajien mainintoja. Urheilu-uutisista haettiin erisnimiä ilman ennakkorajausta. Analyysi kertoo, millä suhdeluvulla miesten ja naisten nimiä mainitaan ottamatta kantaa esimerkiksi siihen, onko henkilöltä ollut artikkelissa mukana sitaatti vai ei ja mikä on ollut heidän roolinsa uutisessa.
Retriever on Pohjoismaiden johtava toimija data-analyysin ja viestintätietoon liittyvien oivallusten tuottamisessa. Olemme olleet mediaseurannan digimuutoksen kärjessä yli kymmenen vuotta tuoden markkinoille viimeisintä teknologiaa ja sopeutumalla jatkuvasti muuttuvaan dataympäristöön. Retrieverin tavoitteena on olla asiakkaidensa arvokkain viestintä- ja liiketoimintatiedon tuottaja. Retriever on syntynyt vuonna 2002, kun norjalainen Nordiska Nyheter ja ruotsalainen Infobilis yhdistyivät Retrieveriksi. Suomeen se on rantautunut vuonna 2016, ja siitä lähtien toiminta on ollut vuosittain vahvassa kasvussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eevi AlanissiMedia Analysis Manager
Puh:+358 44 5096381eevi.alanissi@retriever.fiKuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Retriever Suomi Oy
Tässä ovat Suomen vaikuttavimmat toimitusjohtajat toimituksellisessa ja sosiaalisessa mediassa10.12.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Yritysjohtajilta odotetaan yhä enemmän yhteiskunnallisia kannanottoja sekä osallistumista julkiseen keskusteluun. Ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agency toteutti Suomen vaikuttavimmat toimitusjohtajat 2024 -analyysin yhteistyössä mediaseuranta- ja analyysitoimisto Retrieverin ja analytiikkayhtiö Sometrikin kanssa.
Donald Trump päihitti Kamala Harrisin suomalaisessa mediassa6.11.2024 09:39:10 EET | Tiedote
Donald Trump on kerännyt Kamala Harrisia huomattavasti enemmän mediamainintoja suomalaisessa mediassa syksyllä 2024, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Retriever selvitti Trumpin ja Harrisin mainintamäärät suomalaisessa toimituksellisessa mediassa ajanjaksolla 1.8.–5.11.2024. Trumpista oli yhteensä 13 103 mainintaa, kun taas Harris esiintyi 10 078 artikkelissa. Trumpista uutisoitiin siis 30 prosenttia enemmän kuin Harrisista.
Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää29.1.2024 13:23:39 EET | Tiedote
Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.
Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä21.12.2023 01:00:00 EET | Tiedote
Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.
Näin presidenttikisaan lähteneet ovat näkyneet mediassa: Haavisto ykkönen, Halla-aho kirittää9.8.2023 00:01:00 EEST | Tiedote
Medianäkyvyys on usein keskeinen tiedonlähde äänestyspäätöksissä. Presidenttikisaan lähteneistä ehdokkaista selkeästi eniten medianäkyvyyttä viimeisen vuoden aikana on kerännyt Pekka Haavisto. Toiseksi nousee Jussi Halla-aho, joka näkyi Haavistoonkin verrattuna poikkeuksellisen paljon heinäkuussa. Kolmanneksi eniten on näkynyt Mika Aaltola.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme