Retriever Suomi Oy

Kriisiviestinnän analyysi Olkiluodon häiriötilanteesta ehdolla kansainvälisen viestintäpalkinnon saajaksi

Jaa
Mediaseuranta- ja analyysitoimisto Retriever teki Säteilyturvakeskus STUKin toimeksiannosta kriisiviestintäanalyysin Olkiluodon ydinvoimalassa joulukuussa 2020 tapahtuneesta poikkeuksellisesta häiriötilanteesta. Tämä analyysiraportti ja STUKin viestinnän onnistumisen arviointi on nyt nostettu ehdolle parhaan kriisiviestintäarvioinnin palkinnon saajaksi kansainvälisen viestinnän mittaamisen kattojärjestön Amecin kilpailussa.
Olkiluodon analyysin laatinut Retrieverin serniorianalyytikko Tanja Vaari antoi STUKille tunnustusta viestinnän arvioinnista ja läpinäkyvyydestä.
Olkiluodon analyysin laatinut Retrieverin serniorianalyytikko Tanja Vaari antoi STUKille tunnustusta viestinnän arvioinnista ja läpinäkyvyydestä.

STUKin viestintäpäällikkö Piia Kaijanto totesi Retrieverin media-analyysin tuoneen STUKille arvokasta lisätietoa viestinnän onnistumisesta, uutisoinnin laadusta ja määrästä sekä siitä, miten vastaavissa tilanteissa tulisi jatkossa toimia.

"Analyysin tuomat tiedot ovat johtaneet STUKissa viestintäohjeistusten päivitykseen ja laajemmin muiden viranomaisten ja sidosryhmien kanssa valmiusviestinnän viestintävastuiden uudelleenarviointiin", Kaijanto kertoo.

Haastava viestinnällinen tilanne

Ydinturvallisuutta koskeva poikkeuksellinen häiriötilanne asetti STUKin muiden viranomaisten ohella tilanteeseen, jossa ryhdytään toteuttamaan valmiusviestintää laissa määriteltyjen viestintävastuiden mukaisesti. Olkiluodon häiriötilanne oli viestinnällisesti erittäin haastava, sillä vaaratiedottamiselle ei ollut aihetta, mutta kansalaiset erityisesti Olkiluodon lähialueilla kokivat tarvitsevansa tietoa erittäin nopeasti ja tehokkaasti. Tapahtuman viestinnän sujumista on puitu mediassa myös tapahtuneen jälkeen. (Yle: Kysely: Olkiluodon lähialueen asukkaat eivät olleet tyytyväisiä tiedotukseen ydinvoimalan häiriöstä joulukuussa)

Kehittääkseen toimintaansa STUK on arvioinut viestinnän ja viestintäprosessien sujuvuutta ja vaikuttavuutta tapahtuneen jälkeen kattavasti kyselyin ja tutkimuksin.

Retrieverillä STUKin kriisiviestintäraportin laatinut seniorianalyytikko Tanja Vaari antaa STUKille tunnustusta viestinnän arvioinnista ja sen läpinäkyvyydestä.

"Vaikeassa tilanteessa STUK pystyi tarkastelemaan omaa viestintäänsä avoimesti ja kriittisesti ja koko ajan selkeänä oli mittaamisen lopputavoite, viestinnän parantaminen jatkossa. Liian usein mittaamisen tulokset jäävät pölyttymään viestinnän pöydälle, mutta STUKin esimerkki osoittaa että tuloksia voidaan hyödyntää hyvin monipuolisesti ja konkreettisesti oman toiminnan kehittämisessä", Vaari toteaa.

Retrieverin saama ehdokkuus on osoitus sekä Retrieverin taidosta tehdä kansainvälisen tason media-analyysiä ja viestinnän mittaamista, että STUKin kyvystä arvioida viestintänsä vaikuttavuutta.

Viestinnän mittaamisen palkinnot jaetaan virtuaalisessa palkintojenjakotapahtumassa marraskuussa.

Lisätiedot:

Seniorianalyytikko Tanja Vaari, tanja.vaari@retriever.fi, 041 514 3341

Viestintäpäällikkö Piia Kaijanto, piia.kaijanto@stuk.fi, 040 5208547

Mikä AMEC?

  • AMEC on viestinnän mittaamisen kansainvälinen kattojärjestö
  • Järjestö jakaa vuosittain kansainväliset AMEC Awards-palkinnot useissa kategorioissa, joiden tarkoituksena on nostaa esiin parhaita viestinnän mittaamisen projekteja ja osoittaa näin viestinnän mittaamisen ja analyysin tärkeys
  • Voittajat valitaan tuomariston asettamalta ehdokaslistalta
  • Tänä vuonna osallistujia oli ennätysmäärä

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Olkiluodon analyysin laatinut Retrieverin serniorianalyytikko Tanja Vaari antoi STUKille tunnustusta viestinnän arvioinnista ja läpinäkyvyydestä.
Olkiluodon analyysin laatinut Retrieverin serniorianalyytikko Tanja Vaari antoi STUKille tunnustusta viestinnän arvioinnista ja läpinäkyvyydestä.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Retriever Suomi Oy
Retriever Suomi Oy
Kalevankatu 20
00100 Helsinki

+358 (0)20 770 5730https://www.retrievergroup.com/fi

Retriever on Pohjoismaiden johtava toimija data-analyysin ja viestintätietoon liittyvien oivallusten tuottamisessa. Olemme olleet mediaseurannan digimuutoksen kärjessä yli kymmenen vuotta tuoden markkinoille viimeisintä teknologiaa ja sopeutumalla jatkuvasti muuttuvaan dataympäristöön. Retrieverin tavoitteena on olla asiakkaidensa arvokkain viestintä- ja liiketoimintatiedon tuottaja. Retriever on syntynyt vuonna 2002, kun norjalainen Nordiska Nyheter ja ruotsalainen Infobilis yhdistyivät Retrieveriksi. Suomeen se on rantautunut vuonna 2016, ja siitä lähtien toiminta on ollut vuosittain vahvassa kasvussa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Retriever Suomi Oy

Donald Trump päihitti Kamala Harrisin suomalaisessa mediassa6.11.2024 09:39:10 EET | Tiedote

Donald Trump on kerännyt Kamala Harrisia huomattavasti enemmän mediamainintoja suomalaisessa mediassa syksyllä 2024, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Retriever selvitti Trumpin ja Harrisin mainintamäärät suomalaisessa toimituksellisessa mediassa ajanjaksolla 1.8.–5.11.2024. Trumpista oli yhteensä 13 103 mainintaa, kun taas Harris esiintyi 10 078 artikkelissa. Trumpista uutisoitiin siis 30 prosenttia enemmän kuin Harrisista.

Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää29.1.2024 13:23:39 EET | Tiedote

Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.

Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä21.12.2023 01:00:00 EET | Tiedote

Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye