Koneoppimismallilla voitiin ennustaa toisen asteen koulutuksen keskeyttämistä jo peruskouluiässä
Jyväskylän yliopiston psykologian, kasvatustieteen ja informaatioteknologian tutkijat kehittivät koneoppimismalleja ennustamaan toisen asteen tutkinnon saavuttamista. Tutkimus julkaistiin kesäkuussa Nature Scientific Reports -tiedelehdessä.
Tutkijat rakensivat koneoppimismallit hyödyntämällä Jyväskylän yliopistossa kerättyä, 13 vuotta kattavaa pitkittäistutkimusaineistoa. Mallit pystyivät ennustamaan toisen asteen koulutuksen loppuunsaattamista jo alakoulun lopussa.
"Tutkimuksemme on tärkeä metodologinen edistysaskel tutkimusmenetelmien kehittämisessä. Se voisi auttaa parantamaan nykyisiä strategioita koulunkäynnin keskeyttämisen ehkäisemiseksi ja varhaisen tuen kehittämiseksi", sanoo vastuullinen tutkija tutkijatohtori Maria Psyridou.
Moni tekijä vaikuttaa koulutuksen keskeyttämisriskiin
Koulutukseen kiinnittyminen alkaa jo varhain, ja siihen vaikuttavat monet tekijät. Tutkijat tarkastelivat perhetaustan, yksilöllisten tekijöiden, käyttäytymisen, motivaation ja sitoutumisen, kiusaamiskokemusten, terveyskäyttäytymisen, median käytön sekä akateemisen ja kognitiivisen suoriutumisen merkitystä toiseen asteen opinnoista valmistumiselle.
Tutkimuksessa hyödynnettiin Suomen Akatemian rahoittamien Alkuportaat- ja Koulupolku-hankkeiden pitkittäistutkimusaineistoa, jossa on seurattu noin 2 000:a lasta esiopetuksesta toisen asteen opintojen loppuun.
"Työskentely tämän pitkittäisaineiston kanssa oli sekä haastava että ainutlaatuinen mahdollisuus koneoppimiselle. Tulokset ovat varsin lupaavia", sanoo väitöskirjatutkija Fabi Prezja, joka oli mukana kehittämässä koneoppimismenetelmiä tutkimusta varten.
Koneoppimismallilla voi tunnistaa keskeyttämisriskissä olevia
Tutkimus edustaa merkittävää metodologista harppausta koulutustutkimuksessa. Tulevaisuudessa tällaisilla malleilla on mahdollista tukea koulutuksen kehittämistä, tunnistaa opintojen keskeyttämisen riskissä olevia oppilaita ja kehittää strategioita, joilla tukea pidempiä koulupolkuja ja parantaa oppimistuloksia.
Tutkimusartikkeli on luettavissa Nature Scientific Reports -lehdessä.
Yhteyshenkilöt
Maria Psyridou
Tutkijatohtori, psykologian laitos
maria.m.psyridou@jyu.fi
+358408053016
Fabi Prezja
Väitöskirjatutkija, informaatioteknologian tiedekunta
fabi.f.prezja@jyu.fi
Vesa HolmViestinnän asiantuntija
Puh:+358503374849vesa.j.holm@jyu.fiLinkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tasavallan presidentti pitää ensimmäisen Martti J. Kari -muistoluennon Jyväskylän yliopistossa22.11.2024 16:30:07 EET | Tiedote
Martti J. Kari -muistoluento 3.12.2024 klo 15.00–16.00, Jyväskylän yliopiston juhlasali, päärakennus (C), Seminaarinkatu 15, Jyväskylä.
Väitös: Luokan ulkopuolella tapahtuva kielenoppiminen osaksi myös vieraan kielen opetusta ja arviointia22.11.2024 08:58:00 EET | Tiedote
FM Elisa Räsäsen väitöstutkimus osoittaa, että kielenoppijoilla on monia mahdollisuuksia käyttää opiskelemaansa kieltä luokan ulkopuolella myös vieraan kielen oppimisen kontekstissa. Oppitunneilla voidaan tukea tätä luokan ulkopuolella tapahtuvaa oppimista tarjoamalla välineitä teknologiavälitteisen ympäristön hyödyntämiseen ja kielenkäytön reflektoimiseen.
Väärällä tiedolla vaikuttaminen toi Vuoden Uno -palkinnon Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun - Misinformaation tutkimukseen merkittävä rahoitus Strategisen tutkimuksen neuvostolta20.11.2024 12:38:30 EET | Tiedote
Professoriliiton Jyväskylän osasto on myöntänyt Vuoden Uno -palkinnon viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aholle syyskokouksessaan 19.11.2024. Samana päivänä Strategisen tutkimuksen neuvosto “sinetöi” nimityksen myöntämällä Luoma-ahon tutkimusryhmälle lähes 500 000 euron rahoituksen liittyen tekoäly- ja informaatiovaikuttamiseen. Vuodesta 2014 lähtien Jyväskylän yliopistossa kahdessa eri tiedekunnassa professorina työskennellyt Luoma-aho on tehnyt monipuolista ja ansiokasta tutkimusta muun muassa viestinnän luotettavuuden, vaikuttavuuden sekä misinformaation parissa.
Flerspråkiga barns hemspråk kan också beaktas i tvåspråkig undervisning20.11.2024 09:05:00 EET | Tiedote
Anu Palojärvi vid Jyväskylä universitet har i sin doktorsavhandling undersökt hur en expertlärare, som arbetar med tvåspråkig (finsk-svensk) undervisning på daghem med flerspråkiga barn, tänker och agerar. Resultaten tyder på att utvecklande av tvåspråkig undervisning och inkludering av de flerspråkiga barnens hemspråk kan ske samtidigt. En skicklig lärare kan därför både stödja inlärning av nya språk genom tvåspråkig undervisning och visa uppskattning för och ge utrymme åt de flerspråkiga barnens hemspråk, vilket gör undervisningen mer socialt rättvis.
Monikielisten lasten kotikielet voidaan huomioida myös kaksikielisessä opetuksessa20.11.2024 09:00:50 EET | Tiedote
KM Anu Palojärvi selvitti väitöstutkimuksessaan kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavan eksperttiopettajan ajattelua ja toimintaa monikielisten lasten kanssa. Tulosten perusteella kaksikielisen opetuksen kehittäminen ja monikielisten lasten kotikielien mukaan ottaminen toimintaan voivat tapahtua samanaikaisesti. Taitava opettaja voi siis tukea sekä uusien kielten oppimista kaksikielisellä opetuksella että osoittaa arvostusta ja antaa tilaa monikielisten lasten kotikielille, mikä tekee opetuksesta sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme