Jyväskylän yliopisto

Koneoppimismallilla voitiin ennustaa toisen asteen koulutuksen keskeyttämistä jo peruskouluiässä

Jaa

Jyväskylän yliopiston psykologian, kasvatustieteen ja informaatioteknologian tutkijat kehittivät koneoppimismalleja ennustamaan toisen asteen tutkinnon saavuttamista. Tutkimus julkaistiin kesäkuussa Nature Scientific Reports -tiedelehdessä.

Mostphotos

Tutkijat rakensivat koneoppimismallit hyödyntämällä Jyväskylän yliopistossa kerättyä, 13 vuotta kattavaa pitkittäistutkimusaineistoa. Mallit pystyivät ennustamaan toisen asteen koulutuksen loppuunsaattamista jo alakoulun lopussa.

"Tutkimuksemme on tärkeä metodologinen edistysaskel tutkimusmenetelmien kehittämisessä. Se voisi auttaa parantamaan nykyisiä strategioita koulunkäynnin keskeyttämisen ehkäisemiseksi ja varhaisen tuen kehittämiseksi", sanoo vastuullinen tutkija tutkijatohtori Maria Psyridou.

Moni tekijä vaikuttaa koulutuksen keskeyttämisriskiin

Koulutukseen kiinnittyminen alkaa jo varhain, ja siihen vaikuttavat monet tekijät. Tutkijat tarkastelivat perhetaustan, yksilöllisten tekijöiden, käyttäytymisen, motivaation ja sitoutumisen, kiusaamiskokemusten, terveyskäyttäytymisen, median käytön sekä akateemisen ja kognitiivisen suoriutumisen merkitystä toiseen asteen opinnoista valmistumiselle. 

Tutkimuksessa hyödynnettiin Suomen Akatemian rahoittamien Alkuportaat- ja Koulupolku-hankkeiden pitkittäistutkimusaineistoa, jossa on seurattu noin 2 000:a lasta esiopetuksesta toisen asteen opintojen loppuun.

"Työskentely tämän pitkittäisaineiston kanssa oli sekä haastava että ainutlaatuinen mahdollisuus koneoppimiselle. Tulokset ovat varsin lupaavia", sanoo väitöskirjatutkija Fabi Prezja, joka oli mukana kehittämässä koneoppimismenetelmiä tutkimusta varten.

Koneoppimismallilla voi tunnistaa keskeyttämisriskissä olevia

Tutkimus edustaa merkittävää metodologista harppausta koulutustutkimuksessa.  Tulevaisuudessa tällaisilla malleilla on mahdollista tukea koulutuksen kehittämistä, tunnistaa opintojen keskeyttämisen riskissä olevia oppilaita ja kehittää strategioita, joilla tukea pidempiä koulupolkuja ja parantaa oppimistuloksia.

 Tutkimusartikkeli on luettavissa Nature Scientific Reports -lehdessä.

Yhteyshenkilöt

Maria Psyridou
Tutkijatohtori, psykologian laitos
maria.m.psyridou@jyu.fi
+358408053016

Fabi Prezja
Väitöskirjatutkija, informaatioteknologian tiedekunta
fabi.f.prezja@jyu.fi

Linkit

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Huippututkimuksen helmiä: Monitieteisiä lähestymistapoja oppimisen ja koulutuksen kehittämiseen30.10.2024 12:00:00 EET | Tiedote

Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan tutkimusta esitellään Jyväskylän yliopiston Huippututkimuksen helmet -tilaisuudessa 6.11.2024 klo 10–12 Ruusupuistossa. Tilaisuudessa esitellään ajankohtaista tutkimusta, joka pyrkii ratkaisemaan oppimiseen liittyviä haasteita ja rakentamaan parempaa ymmärrystä koulutuksen nykytilasta. Lämpimästi tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan ajankohtaisesta tutkimuksesta!

Kirjajulkaisu: Yksi eniten väitöskirjoja maailmassa ohjanneista professoreista kertoo, miten tutkijakoulutusta tulisi kehittää Suomessa30.10.2024 08:15:00 EET | Tiedote

Jyväskylän yliopiston emeritusprofessori Pekka Neittaanmäki on ohjannut uransa aikana kaikkiaan 132 väitöskirjaa. Se on enemmän, kuin lähes kukaan muu maailmassa. Nyt Neittaanmäki on koonnut kokemuksensa kansien väliin ja kertoo teoksessaan, Suomi tarvitsee yhä enemmän huippuosaajia – kohti uudistuvaa tutkijakoulutusta, miten suomalaista tohtorikoulutusta tulisi kehittää tulevaisuudessa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye