Koneoppimismallilla voitiin ennustaa toisen asteen koulutuksen keskeyttämistä jo peruskouluiässä
Jyväskylän yliopiston psykologian, kasvatustieteen ja informaatioteknologian tutkijat kehittivät koneoppimismalleja ennustamaan toisen asteen tutkinnon saavuttamista. Tutkimus julkaistiin kesäkuussa Nature Scientific Reports -tiedelehdessä.
![](/data/images/public/69817172/70348930/b7844d19-da69-4b98-bb93-cfb27dff364c-w_720.jpg)
Tutkijat rakensivat koneoppimismallit hyödyntämällä Jyväskylän yliopistossa kerättyä, 13 vuotta kattavaa pitkittäistutkimusaineistoa. Mallit pystyivät ennustamaan toisen asteen koulutuksen loppuunsaattamista jo alakoulun lopussa.
"Tutkimuksemme on tärkeä metodologinen edistysaskel tutkimusmenetelmien kehittämisessä. Se voisi auttaa parantamaan nykyisiä strategioita koulunkäynnin keskeyttämisen ehkäisemiseksi ja varhaisen tuen kehittämiseksi", sanoo vastuullinen tutkija tutkijatohtori Maria Psyridou.
Moni tekijä vaikuttaa koulutuksen keskeyttämisriskiin
Koulutukseen kiinnittyminen alkaa jo varhain, ja siihen vaikuttavat monet tekijät. Tutkijat tarkastelivat perhetaustan, yksilöllisten tekijöiden, käyttäytymisen, motivaation ja sitoutumisen, kiusaamiskokemusten, terveyskäyttäytymisen, median käytön sekä akateemisen ja kognitiivisen suoriutumisen merkitystä toiseen asteen opinnoista valmistumiselle.
Tutkimuksessa hyödynnettiin Suomen Akatemian rahoittamien Alkuportaat- ja Koulupolku-hankkeiden pitkittäistutkimusaineistoa, jossa on seurattu noin 2 000:a lasta esiopetuksesta toisen asteen opintojen loppuun.
"Työskentely tämän pitkittäisaineiston kanssa oli sekä haastava että ainutlaatuinen mahdollisuus koneoppimiselle. Tulokset ovat varsin lupaavia", sanoo väitöskirjatutkija Fabi Prezja, joka oli mukana kehittämässä koneoppimismenetelmiä tutkimusta varten.
Koneoppimismallilla voi tunnistaa keskeyttämisriskissä olevia
Tutkimus edustaa merkittävää metodologista harppausta koulutustutkimuksessa. Tulevaisuudessa tällaisilla malleilla on mahdollista tukea koulutuksen kehittämistä, tunnistaa opintojen keskeyttämisen riskissä olevia oppilaita ja kehittää strategioita, joilla tukea pidempiä koulupolkuja ja parantaa oppimistuloksia.
Tutkimusartikkeli on luettavissa Nature Scientific Reports -lehdessä.
Yhteyshenkilöt
Maria Psyridou
Tutkijatohtori, psykologian laitos
maria.m.psyridou@jyu.fi
+358408053016
Fabi Prezja
Väitöskirjatutkija, informaatioteknologian tiedekunta
fabi.f.prezja@jyu.fi
Vesa HolmViestinnän asiantuntija
Puh:+358503374849vesa.j.holm@jyu.fiLinkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Kulttuurinen yhteistyö, ei ylivalta, luo yhteenkuuluvuutta12.2.2025 13:54:30 EET | Tiedote
Horizon Europe -ohjelman 3 miljoonan euron rahoitus tuo yhteen taiteilijat ja tutkijat 12 maasta luomaan uusia suuntaviivoja taidekasvatukselle. Jyväskylän yliopisto on mukana muokkaamassa tulevaisuuden taidekasvatusta kansainvälisessä hankkeessa. Euroopan komissio on myöntänyt lähes 3 miljoonan euron rahoituksen hankkeelle, joka yhdistää 13 yliopistoa ja taideorganisaatiota Euroopasta ja Etelä-Tyynenmeren alueelta. Kolmivuotinen yhteistyöhanke käynnistyy helmikuussa 2025 ja tähtää kulttuurisen demokratian edistämiseen. INTRACOMP-hankkeessa ("Intercultural and Transcultural Competence Through Collaborative Cultural Expression") kehitetään uusia koulutuksen ja kulttuuripolitiikan kehyksiä maailmanlaajuisella, alueellisella ja kansallisella tasolla.
Koulutustutkijat kokosivat tietoa naapurimaissa hyväksi osoittautuneista toimista oppimistulosten parantamiseksi12.2.2025 08:54:05 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa toimiva Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on julkaissut tutkimuskatsauksen, jossa tarkastellaan peruskoululaisten osaamisen muutoksia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä sekä niiden pohjalta tehtyjä koulutuspoliittisia uudistuksia muissa Pohjoismaissa ja Virossa. Selvityksen keskeisenä tavoitteena on koota tietoa PISA-tulosten laskun syistä ja esitellä hyväksi osoittautuneita rakenteellisia ratkaisuja, pedagogisia menetelmiä sekä koulun toimintakulttuuriin ja johtamiseen liittyviä käytänteitä, joita näissä maissa on toteutettu oppimistulosten parantamiseksi.
Yliopistoyhteisö herättää tyytymättömyyttä – työntekijöiden tulkintoja yliopistoyhteisöön kuulumisesta12.2.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Työyhteisön kehittäminen ja hyvinvointi on useassa yliopistossa ja niiden yksiköissä nostettu keskeiseksi toimintakulttuurin osaksi. Samanaikaisesti suomalaisten yliopistojen rahoitusmalli korostaa kilpailua sekä erilaisia suoriutumisen mittareita, jotka heijastuvat myös työyhteisön johtamiseen ja työn organisointiin. Lisäksi lähes kolme neljäsosaa opetus- ja tutkimushenkilöstöstä työskentelee määräaikaisissa työsuhteissa. Yliopiston työntekijän näkökulmasta akateeminen ura onkin usein raadollista rahoituksesta ja työpaikoista kilpailua.
Jyväskylän yliopisto mukaan EU:n Horisontti Eurooppa -ohjelman METEOR-kehittämishankkeeseen7.2.2025 16:50:01 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston vastuullisena johtajana EU:n rahoittamassa METEOR-hankkeessa toimii tutkimusprofessori Terhi Nokkala Koulutuksen tutkimuslaitoksesta (KTL). Hanketiimin kuuluvat myös tutkijatohtori Taru Siekkinen, professori Päivi Häkkinen ja tutkimusprofessori Taina Saarinen. Jyväskylän yliopiston osuus kolmevuotisen kehittämishankkeen budjetista on 290 000 euroa. Jyväskylän yliopisto on vastuussa työpaketista, jossa arvioidaan projektissa toteutettavan koulutuksen toimivuutta ja valmistellaan sen pohjalta politiikkasuosituksia niin kansallisille kuin kansainvälisille tahoille.
Väitös: Johtamisalgoritmit muovaavat työn pelikenttää uusiksi7.2.2025 12:09:51 EET | Tiedote
Algoritmijohtamisella tarkoitetaan digitaalisia ohjelmistoja, joita hyödynnetään johtamisen tehtävissä. Tutuimpia ja tutkituimpia ne ovat alustatalouden yrityksissä, joissa puhelinsovellukset ohjaavat automaattisesti jopa miljoonia ruokalähettejä, kuljettajia tai online-freelancereita. KTM Niilo Noponen havaitsi johtamisen väitöskirjassaan, että algoritmijohtaminen muuttaa työn tekemisen ja valvomisen tapoja, organisaatiorakenteita sekä työntekijän, yrityksen ja yhteiskunnan välisiä suhteita – niin alustafirmoissa kuin perinteisimmissäkin yrityksissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme