Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Oras Tynkkynen: arktisen pimeyden keskelle on tuotava vihreää valoa

Vielä talousvajettakin suurempi ongelma Suomelle pitkällä aikavälillä voi olla visiovaje. Puoluekokouksessa Espoossa puhunut eduskuntaryhmän puheenjohtaja Oras Tynkkynen haastoikin vihreitä esittämään rohkeita visioita.

Oras Tynkkynen

Orpon hallitusta on leimannut julkisen talouden tasapainottaminen ja velkaantumisen hillitseminen. Se tasapainottaa kuitenkin taloutta murentamalla hyvinvointiyhteiskuntaa, leikkaamalla ilmasto- ja luontotoimista sekä tekemällä Suomesta hauraamman. Näin hallitus voi kyllä onnistua talouden tasapainottamisessa, mutta epäonnistua siinä, millä lopulta todella on väliä, Tynkkynen kuvasi.

Tynkkysen mukaan politiikan perimmäisen tarkoituksen unohtaminen, poliittisten valintojen perusteleminen pakolla ja politiikkaa kaikkialla leimaava kiire ja hosuminen johtavat ilmiöön, jota voi filosofi Karl Popperin sanoin kuvailla mielikuvituksen köyhyydeksi. Näemme kyllä kehityskulut, jotka ovat tuoneet meidät tähän pisteeseen, mutta emme kykene enää kuvittelemaan, miten tulevaisuus voisi näyttää toisenlaiselta.

Tämän päivän politiikkaa kautta puoluekentän kutistaakin Tynkkysen mukaan visioiden puute.

”Se ei ole kummoinenkaan visio, että leikkaamalla leikkaamisen perään Suomen velkasuhde aikanaan taittuu. Mutta ei ole oikein sekään, että vain perutaan leikkaukset. Eikä kyllä vielä sekään, että ilmaston kuumeneminen ja luontokato vain rajoitetaan siedettävälle tasolle”, Tynkkynen haastoi puolueita.

Tynkkynen esitti, että vihreiden tehtävä on tuoda politiikassa arktisen pimeyden keskelle vihreää valoa. Vihreiden tehtävä on tarjota mielikuvituksen köyhyyden tilalle rohkeita visioita.

”Visioita politiikasta, jossa maailman parantaminen on kunnia-asia, ei kirosana. Visioita kulttuurista, jossa empatia todellakin kuuluu politiikkaan. Visioita yhteiskunnasta, jossa kohtuus on tärkeämpää kuin kulutus. Visioita Suomesta, jossa onnellisuutta arvostetaan enemmän kuin omaisuuden kartuttamista”, Tynkkynen peräänkuulutti.

Yhteyshenkilöt:

Oras Tynkkynen, 050 512 1584, oras.tynkkynen@eduskunta.fi

Vihreiden europarlamentaarikko Maria Ohisalo: Tarvitsemme metsiensuojelurahaston suojelun ja ennallistamisen varmistamiseksi28.9.2024 10:50:00 EEST | Tiedote

Vihreiden europarlamentaarikko Maria Ohisalo esittää Vihreiden puoluekokouksessa pitämässään puheessa uuden metsiensuojelurahaston perustamista. Metsiensuojelurahaston kautta suojeltaisiin ja ennallistettaisiin suomalaista metsäluontoa. Ohisalo vaatii puheessaan myös Euroopan komissiolta jo päätettyjen ilmasto- ja luontotoimien toimeenpanon varmistamista sekä tarvittavia lisätoimia myös tällä kaudella.

Sofia Virta: “Valehtelisin jos väittäisin, että minulla ei riittäisi ymmärrystä pääministeri Orpolle”24.9.2024 12:39:41 EEST | Tiedote

EMBARGO KUNNES PUHE ON PIDETTY Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta puhui ryhmäpuheessaan pääministeri Petteri Orpolle ja kysyi, onko tämä todella se johtajuustarina, jonka ministeri Orpo toivoo jättävänsä historiankirjoihin. Virta ei ole eri mieltä hallituksen tavoitteesta tasapainottaa Suomen talous mutta ei hyväksy keinoja, joilla hallitus pyrkii tavoitteeseensa.