ABC-lataukselle neljä jättiasemaa syksyn aikana – maanteiden suurin ja tehokkain sähköautojen latausasema Heinolaan

ABC-lataus tuo lisää tehoa valtateille, kun ketjun ensimmäiset jättiasemat avataan vilkkaiden väylien varsille Heinolaan, Lahteen, Hämeenlinnaan ja Forssaan. ABC Heinolassa on lauantaista 12.10. lähtien yhteensä 32 latauspistettä, joista 27 tarjoaa suurteholatausta. Asemalla on latauspisteitä enemmän kuin yhdelläkään muulla julkisella suurteholatausasemalla Suomessa.

ABC-lataus avaa yhteensä noin 300 uutta latauspistettä tämän vuoden aikana.
ABC-lataus avaa yhteensä noin 300 uutta latauspistettä tämän vuoden aikana. SOK

S-ryhmään kuuluva Osuuskauppa Hämeenmaa laajentaa loppuvuoden aikana yhteensä neljää ABC-latausasemaa, jotka kaikki tulevat olemaan kokonaisteholtaan ennätykselliset 2 400 kW.

Laajennukset ovat merkittävä päänavaus kotimaisessa latausmarkkinassa – ja laajemminkin.

– Hämeeseen avattavat ABC-latauksen jättiasemat ovat Suomen suurimmat julkiset suurteholatausasemat. Ne ovat Euroopankin mittakaavassa poikkeuksellisen isoja ja tehokkaita. Hienoa, että voimme mahdollistaa asiakkaillemme tehokasta latausta entistä laajemmin vilkkaimmilla asemillamme, kertoo ABC-latauksesta SOK:lla vastaava Head of eMobility Olli Tervonen

ABC-latausasemien kokoja ja tehoja on pitkin vuotta nostettu useiden osuuskauppojen alueilla kysynnän jatkuvasti kasvaessa. Suunnitteilla on uusia 1 000–2 000 kW:n asemia eri puolille Suomea.

ABC-lataus avaa yhteensä noin 300 uutta latauspistettä tämän vuoden aikana. Suomen suurin teholatausverkosto rakentuu S-ryhmän toimipaikkojen yhteyteen. Verkostoa rakennetaan vastaamaan nykyistä asiakastarvetta, mutta myös etupainotteisesti tulevaisuuteen katsoen.

– Kattavalla latausverkostolla on merkittävä rooli liikenteen päästöjen vähentämisessä. S-ryhmä on sitoutunut vähähiilisen liikenteen edistämiseen, ja ABC:n tavoitteena on, että suomalaiset voivat ajaa vähäpäästöisemmin käyttövoimasta riippumatta, kertoo polttoneste- ja latausliiketoiminnoista vastaava kehitysjohtaja Tiina Viksten SOK:lta.

Hämeen jättiläiset maantieteellisesti merkittävillä sijainneilla

Loppuvuoden aikana valmistuvat jättiasemat tulevat Suomen vilkkaimmin liikennöityjen valtateiden varsille eli kakkostien ABC Forssan, kolmostien ABC Tiiriö Hämeenlinnan sekä nelostien ABC Heinolan ja ABC Renkomäki Lahden yhteyteen. ABC Riihimäelle vastaava jättiasema tulee vuoden 2025 aikana.

– Laajennukset ovat odotettu uudistus sähköautoilijoille, jotka toivovat lisää tehoja ja latauspisteitä. Asemamme ovat logistisesti huippupaikoilla, ja ne tavoittavat suuren määrän tien päällä liikkujia. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulta matkaan lähtenyt voi hyvillä mielin pysähtyä meille lataamaan ja latautumaan matkalla mökille tai pohjoiseen. Latauspisteiden määrän merkittävä lisäys tuo helpotusta etenkin ruuhkahuippuihin nyt ja myös tulevaisuudessa sähköautoilun edelleen yleistyessä, kertoo Osuuskauppa Hämeenmaan ryhmäpäällikkö Sami Kovanen.

Ensimmäinen laajennuksista valmistuu Heinolaan ja loput syksyn edetessä. Heinolassa latauspisteitä on jatkossa 32 kappaletta: 27 suurteholatauspistettä, yksi CHAdeMO-latauspiste sekä neljä peruslatauspistettä. Renkomäessä, Tiiriössä ja Forssassa tulee olemaan jokaisella asemalla 26 suurteholatauspistettä.

Asemilla voi maksaa latauksen tuttuun tapaan ABC-mobiililla, mutta uudistusten myötä myös korttimaksulla.

Lisätietoa medialle:

Head of eMobility Olli Tervonen, SOK Liikennekaupan ketjuohjaus, olli.tervonen@sok.fi, puh. 010 768 0938

Ryhmäpäällikkö Sami Kovanen, Osuuskauppa Hämeenmaa, sami.kovanen@sok.fi, puh. 050 344 1462

ABC Heinolassa juhlitaan ABC-latauksen ensimmäisen jättiaseman avajaisia lauantaina 12.10. klo 10–14

ABC Heinolan laajennettu ABC-latausasema otetaan käyttöön lauantaina 12.10. kello 10 alkaen. Kaikille avoimessa avajaistapahtumassa vierailijat pääsevät muun massa koeajamaan autokauppa Nelipyörän uusia täyssähköautoja, tapaamaan Osuuskauppa Hämeenmaan ja ABC-latauksen edustajia sekä tietenkin testaamaan uusien latauspisteiden tehoja. Tervetuloa!

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

ABC-lataus avaa yhteensä noin 300 uutta latauspistettä tämän vuoden aikana.
SOK

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Prisman vaatehyllyissä yllätyshitti – näitä naisten paitoja ostetaan nyt tuhansittain10.10.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Naisten pukeutumisessa tullaan suosimaan tänä syksynä ribbitoppeja, mikä käy ilmi Prisman tuoreista myyntitilastoista. Elokuussa Prismoissa lanseerattuun WKLY.-vaatemallistoon kuuluvat ribbineuloksesta valmistetut naisten topit ovat nopeassa tahdissa nousseet Prisman pukeutumisen myydyimmiksi tuotteiksi: toppeja on myyty jo tuhansia vasta hiukan yli kuukaudessa. Myös miesten cargo-housut ovat olleet suosittuja.

Lähes 70 % suomalaisista kärsii syksyllä ihon kuivuudesta – Älä tee ihonhoidossa nyt näitä virheitä8.10.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Syksy ja ilmojen viileneminen tuo lähes kaikille jonkinlaisia haasteita ihonhoitoon. Sokoksen kyselytutkimuksen* mukaan peräti 82 prosenttia kokee vuodenaikojen vaihtelun vaikuttavan ihon hyvinvointiin ja 68 prosenttia kärsii tai on joskus kärsinyt ihon kuivuudesta nimenomaan syksyisin. Asiantuntijan mukaan kuivan ihon hoidossa tehdään yleisimmin kaksi keskeistä virhettä.

Näillä syystrendeillä suomalaiset haluavat nyt sisustaa kotinsa – Selkeä muutos aiempaan yllätti asiantuntijan30.9.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Värien vahvuus ja räväkkä yhdistely nousee esiin syksyn 2024 sisustustrendeissä. Suomalaiset ovat innostuneet sisustamaan kotejaan aiempaa sallivammin, mikä näkyy rohkeutena tehdä kodista persoonallisemman näköinen nojaamatta yhteen tyyliin tai sääntöön. Muutos sisustustavoissa näkyy Sokoksen mukaan myös panostamisena kestäviin käyttötavaratuotteisiin pelkkien koriste-esineiden sijaan sekä 70-luvulta tuttujen pyöreiden muotojen suosiossa.

Tekstiilijätteestä vaatteeksi – vastuullisempien tekstiilimateriaalien osuus kasvaa marketmuodissa26.9.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän omissa merkeissä ja oman maahantuonnin tuotteissa käytetään kasvavassa määrin vastuullisempia raaka-aineita kuten vastuullisesti tuotettua puuvillaa ja ympäristöystävällisempiä kierrätyskuituja. Tänä syksynä Prisman uutuusmallistoissa nähdään runsas valikoima tuotteita, joissa on käytetty Cyclo-kierrätyskuitua. Toisin kuin monen muun materiaalin tuotannossa, Cyclo-kuidun valmistuksessa ei käytetä laisinkaan vettä tai kemikaaleja.