Donald Trump päihitti Kamala Harrisin suomalaisessa mediassa
Donald Trump on kerännyt Kamala Harrisia huomattavasti enemmän mediamainintoja suomalaisessa mediassa syksyllä 2024, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Retriever selvitti Trumpin ja Harrisin mainintamäärät suomalaisessa toimituksellisessa mediassa ajanjaksolla 1.8.–5.11.2024. Trumpista oli yhteensä 13 103 mainintaa, kun taas Harris esiintyi 10 078 artikkelissa. Trumpista uutisoitiin siis 30 prosenttia enemmän kuin Harrisista.
"Syksyn aikana Trumpista on uutisoitu selvästi enemmän kuin Harrisista. Trumpin salamurhayritys selittää eroa vain pieniltä osin. Merkittävin taustatekijä Trumpin suuremmassa näkyvyydessä on lokakuun uutisointi, jolloin Trump keräsi huomiota muun muassa Ukrainaan, Lähi-itään ja kampanjatempauksiin liittyvissä uutisissa," sanoo Retrieverin media-analyytikko Tuomas Lamminparras.
Molemmat presidenttikandidaatit saivat runsaasti näkyvyyttä 11.9., jolloin uutisoitiin laajasti ehdokkaiden tv-väittelystä. Uutisoinnissa korostettiin Harrisin onnistunutta esiintymistä ja Trumpin tavanomaista rauhallisempaa tyyliä. Yhdysvaltalaisten medioiden mukaan Harris oli väittelyn voittaja, mikä heijastui myös suomalaisten medioiden kiinnostukseen.
Lokakuu oli selkeästi Trumpin näkyvyyden huippukuukausi, sillä hänet mainittiin mediassa 57 prosenttia useammin kuin Harris. Retrieverin analyysin mukaan Trumpin aktiivinen osallistuminen kansainvälisiin kysymyksiin ja kampanjatempaukset loivat vahvan näkyvyyden eron ehdokkaiden välillä.
“Trumpin saama mediahuomio kasvoi lokakuussa merkittävästi hänen kannanottojensa vuoksi, jotka liittyivät kansainvälisiin kysymyksiin, kuten Ukrainaan ja Lähi-idän tilanteeseen. Hänen kommenttinsa Ukrainan tukemisen mahdollisesta vähentämisestä ja kriittiset arviot Bidenin hallinnosta nostivat hänen näkyvyyttään. Myös Trumpin kampanjatilaisuudet pitivät hänen julkisuuttaan korkealla”, Lamminparras kertoo.
Kamala Harrisin julkisuus painottui sisäpoliittisiin teemoihin, kuten ilmastonmuutoksen torjuntaan, talouslinjauksiin ja puoluekokoukseen liittyvään kampanjointiin.
Analyysi perustuu Retrieverin mediaseurannan keräämään aineistoon suomalaisesta toimituksellisesta mediasta (verkko, printti, radio/tv) ajanjaksolla 1.8.–5.11.2024. Aineistonkeruu päätettiin 5.11. klo 8.40. Hakusanoina käytettiin ehdokkaiden nimiä taivutusmuotoineen. Artikkelien kokonaismäärä oli 14 793.
Lisätietoja:
Retrieverin analyysi: Donald Trumpin ja Kamala Harrisin mediamaininnat 1.8.-5.11.2024 (pdf)
Tuomas Lamminparras, p. 050 557 6456, tuomas.lamminparras@retriever.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuomas LamminparrasRetriever
Puh:050 557 6456tuomas.lamminparras@retriever.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Retriever Suomi Oy
Tässä ovat Suomen vaikuttavimmat toimitusjohtajat toimituksellisessa ja sosiaalisessa mediassa10.12.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Yritysjohtajilta odotetaan yhä enemmän yhteiskunnallisia kannanottoja sekä osallistumista julkiseen keskusteluun. Ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agency toteutti Suomen vaikuttavimmat toimitusjohtajat 2024 -analyysin yhteistyössä mediaseuranta- ja analyysitoimisto Retrieverin ja analytiikkayhtiö Sometrikin kanssa.
Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää29.1.2024 13:23:39 EET | Tiedote
Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.
Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä21.12.2023 01:00:00 EET | Tiedote
Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.
Näin presidenttikisaan lähteneet ovat näkyneet mediassa: Haavisto ykkönen, Halla-aho kirittää9.8.2023 00:01:00 EEST | Tiedote
Medianäkyvyys on usein keskeinen tiedonlähde äänestyspäätöksissä. Presidenttikisaan lähteneistä ehdokkaista selkeästi eniten medianäkyvyyttä viimeisen vuoden aikana on kerännyt Pekka Haavisto. Toiseksi nousee Jussi Halla-aho, joka näkyi Haavistoonkin verrattuna poikkeuksellisen paljon heinäkuussa. Kolmanneksi eniten on näkynyt Mika Aaltola.
Nato-käsittely, translaki ja saamelaiskäräjät nostivat perussuomalaiset alkuvuoden uutisoiduimmaksi puolueeksi25.2.2023 00:01:00 EET | Tiedote
Helsingin Sanomien viimeisimmässä kannatusmittauksessa kakkospaikkaa pitävä perussuomalaiset on kerännyt alkuvuonna eniten mainintoja eduskuntavaaleihin liittyvässä mediakeskustelussa, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Gallupjohtaja kokoomus kiritti mainintojen määrällä mitattuna toiseksi. Edellisellä tarkastelujaksolla mediajulkisuutta hallinnut keskusta taas putosi kolmanneksi. Analyysi kattaa eduskuntavaaleihin liittyvän uutisoinnin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa 1.1.–19.2.2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme