
Finnpanel: Television vetovoima näkyy suorissa lähetyksissä
Television keskimääräinen viikkotavoittavuus oli 4 412 000 henkilöä. Ylen kanavat tavoittivat viikoittain 84,6 prosenttia, MTV:n kanavat 85 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 79 prosenttia kansasta. Tv-kanavien katseluosuudet ja viikkotavoittavuudet löytyvät osoitteesta http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/share/2015/10plus.html
Vuoden 2015 katsotuin ohjelma oli jälleen TV1:n Itsenäisyyspäivän vastaanotto 6.12. Ohjelmaa seurasi keskimäärin 2 486 000 katsojaa. Toiseksi eniten katsottiin TV1:n itsenäisyyspäivän tv-uutisia klo 20.30. Urheilun arvokisat keräsivät niin ikään jälleen miljoonayleisön. Kolmanneksi katsotuin ohjelma oli jääkiekon MM-kisojen puolivälieräottelu Suomi-Tšekki, jota seurasi keskimäärin yhteensä 1 725 000 suomalaista MTV3- ja MTV Sport 1 -kanavilla.
Yksittäisistä ohjelmista vuoden 2015 katsotuimmaksi netti-tv-ohjelmaksi nousi Yle Areenan lastenohjelma Ryhmä Hau, jonka katsotuimman jakson keskikatsojamäärä oli 214 000. Toiseksi katsotuin oli Ruutu-palvelun Vain Elämää -sarjan jakso Anssi Kelan päivä, jonka keskikatsojamäärä oli 184 000. MTV:n Katsomo-palvelun katsotuin oli Possen syyskauden toinen jakso, jonka keskikatsojamäärä oli 110 000. Katselun kokonaismäärässä mitattuna Salatut elämät oli katsotuin netti-tv-ohjelma.
Television voima on yhteisissä elämyksissä
Televisiolla edelleen vahva rooli yhteisten kokemusten luojana. Erityisen merkittävä se on viihteen ja urheilun saralla, suorissa lähetyksissä.
- Televisio on parhaimmillaan suorana lähetyksenä. Uutuusohjelma Kingi sai keskimäärin 1,4 miljoonaa katsojaa jaksoa kohden ja oli vuoden katsotuin viihdeohjelma. Myös muut menestysohjelmamme ovat viikonloppuiltojen suoria lähetyksiä, kuten Putous, Posse ja Tähdet, tähdet. MTV Katsomo mahdollistaa näiden ohjelmien katselun myös muilta päätelaitteilta ajasta ja paikasta riippumatta, kertoo MTV Oy:n vt. ohjelmajohtaja Marko Karvo.
Viihteen voimaan uskotaan myös Nelonen Medialla.
- Vain elämää, Voice of Finland ja Loirinuotiolla nousivat Nelosen ilmiöiksi. Viikonlopun viihdeohjelmat ja isot tähdet olivat vetureina Nelosen tv-vuodessa 2015. Ruudun osalta 2015 oli läpimurtovuosi. Alkuperäissarjat, urheilulähetykset ja muu viihdetarjonta moninkertaistivat Ruudun asiakasmäärät, toteavat Nelosen kanavapäällikkö Ville Toivonen jakuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Lassi Tasajärvi.
Ylen tv-vuoteen mahtui paitsi viihdettä myös politiikkaa ja vahvoja perinteitä.
- Eduskuntavaalit sekä pääministerin puhe keräsivät miljoonayleisöjä. Perinteinen itsenäisyyspäivänvastaanotto osoittautui TV-mittaritutkimuksen mittaushistorian katsotuimmaksi ohjelmaksi. Suuria yleisöä keräsivät myös hiihdon MM-kisat sekä jääkiekon nuorten MM-kisat. Areenan katsotuinta sisältöä oli lastenohjelmien ohella esimerkiksi komediasarja Siskonpeti, kertoo Ylen tutkimuspäällikkö Eija Moisala.
Lisätietoja antavat:
Finnpanel Oy, Lena Sandell, puh. 020 751 5402
MTV Oy, Taina Mecklin, puh. 010 300 5265
Nelonen Media, Kati Alijoki, puh. (09) 4545 388
Yleisradio Oy, Eija Moisala, puh. (09) 1480 2776
Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry.www.finnpanel.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnpanel_
Radio hallitsee median kulutusta aktiiviseen päiväsaikaan5.2.2019 08:00:00 EET | Tiedote
Radion äärellä on joka aamu klo 8 keskimäärin 1,2 miljoonaa suomalaista. Radiota kuuntelee viikoittain 92 prosenttia ja päivittäin 71 prosenttia suomalaisista. Perinteisen radion ohella netin radiopalvelut, kuten Radiot.fi, Yle Areena, Supla ja RadioPlay, lisäävät kuuntelijan valinnanvaraa.
Televisiovuosi 2018 oli erityisesti suoran lähetyksen juhlaa22.1.2019 08:00:00 EET | Tiedote
Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia 45 minuuttia vuorokaudessa. Tv-ruudun äärellä vietetty kokonaisaika on kasvanut viime vuosina. Suurimmat katsojaluvut keräsivät kulttuuri- ja urheilutapahtumat sekä television kestosuosikit. Erityisesti nuoret ovat löytäneet televisiosisällöt myös muilta päätelaitteilta.
Finnpanel: Kuumana kesänä miehet viihtyivät tv:n ja jalkapallon MM-kisojen parissa25.9.2018 09:00:00 EEST | Tiedote
Kesä–heinäkuussa erityisesti miehet ja 25–44-vuotiaat katsoivat paljon tv:tä, 2 tuntia ja 26 minuuttia päivässä. Tähän oli syynä mm. jalkapallon MM-kisat. Tilastot kertovat myös, että Suomessa on jo lähes miljoonassa taloudessa äly-tv, ja sen on kytkenyt internetiin melkein kolmasosa talouksista. Ilmaista netti-tv:tä katselee 1,2 miljoonaa taloutta vähintään kerran viikossa.
Total-TV-mittaus kertoo, mitä kansa oikeasti katsoo17.4.2018 06:00:00 EEST | Tiedote
Finnpanel laajentaa TV-mittaritutkimusta koskemaan myös Areenan, Katsomon ja Ruudun katselua aiempaa yksityiskohtaisemmin. TV-mittaritutkimus tulee ensimmäisten maiden joukossa kattamaan myös tutkimuksessa mukana olevien mediatalojen videopalveluita.
Radiota kuuntelee aamuisin yli 2,5 miljoonaa suomalaista7.2.2018 06:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten audion kulutus monipuolistuu vuosi vuodelta – erityisesti nuorissa ikäryhmissä. Radio oli edelleen suosituin audiolähde ikäryhmästä riippumatta. Suomessa on tarjolla yli 100 FM-radiota, joista viidennes valtakunnallisia ja loput paikallisia. Monet kaupalliset kanavat ovat profiloituneet joko naisten tai miesten kanaviksi.